Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Hej,

Svärfars motor har havererat, enligt vad jag kan förstå har AC remmen gått av och rivit med sig kamremmen?

Motorn är en D5 och kostnaden för detta lilla missöde blir 67 000 kr!

Vad är er erfarenhet, går det att få Volvo att stå för delar av detta? Vad jag vet är den servad hos Volvo enligt konstens alla regler.

Jag har ju själv en XC60 -10 med 2.4 drivE-motorn. Löper jag risk att få samma problem?
av Triad
Tyvärr. Bilen är för gammal och har gått för långt för ev stöd från Volvo och maskinskade försäkring.

Goodwill på Volvo är 5 år max 15k mil.

Maskinskade på ex volvia är 8 år 15k mil om köpt på Volvo åf.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Är det inte dags för Volvo att ta fram en "plastflärp" som man han sätta mellan kamremmen o aggregatremmen.

Annars kommer vi få se dessa motorer rasa på löpande band.
Användarvisningsbild
av SvenB
trasker skrev: Vad jag vet är den servad hos Volvo enligt konstens alla regler.
Betyder inte detta något? Skall inte remmarna hålla mellan två servicetillfällen :?:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SvenB skrev:
trasker skrev: Vad jag vet är den servad hos Volvo enligt konstens alla regler.
Betyder inte detta något? Skall inte remmarna hålla mellan två servicetillfällen :?:
Det hänger ju femtioelva saker på remmen, servopump, acpump, generator, spännrullar osv, ev vattenpump osv....

När bilarna rullat många mil kommer alltid någon av dessa att pajja, då hjälper det inte om du har nysevad och sprillans ny rem.

Det enda vettiga är sätta en "flärp" som skyddar kamremmen när det händer.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]