Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s60r
Är det någon som bytt från 316mm skivorna till 336mm skivorna på sin V70 II?.

Har funderat på att byta på min 2,5FT till de större.
Någon som vet vad som behövs då?

- Bromsklossar ska vara samma enligt vad jag läst som till 316mm
- Skivor 336mm
- Ok hållare?
- Andra OK?
- Bromssköldar?
- Bromsslangar?
Av den anledningen att bilen är helbilsgodkänd, bilen är inte godkänd med 336mm bromsar. Det är av samma anledning polisen skickade s70:or med xc grillen på ombesiktning, för att den är helbilsgodkänd med s70 grill och inte v70xc grill.

Nog om det, tillbaka till TS frågor.
Och vem fan åker runt och mäter bromsskivornas storlek?
Nej, just det, ingen..

Och byter man vill prylar som finns original på likadan bil så kommer ingen att märka det..
Variosboy skrev:Och vem fan åker runt och mäter bromsskivornas storlek?
Nej, just det, ingen..

Och byter man vill prylar som finns original på likadan bil så kommer ingen att märka det..
Vilken modell av V70II hittar du som har 336mm original? Alla T6 och D5 har ju 316mm varianten. De andra motoralternativen ännu mindre...
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Nu är det alltså så att personligen bryr jag mig inte om ifall signaturen s60r sätter bromsar från en trampcykel på sin bil. Åtminstone inte så länge han inte kör på samma ställe som jag befinner mig på. Men om jag skulle ge mig på ett sådant projekt hade jag i alla fall uppskattat att bli upplyst om att det är olagligt innan jag börjar. Eftersom det knappast stör någon annan, till skillnad från olagligheter typ råna någon, så spelar det ingen roll för övrigt.
Men det vore ju tråkigt att komma till bilprovningen och få körförbud bara för att man har fel bromsar på bilen, speciellt om de faktiskt dessutom är bättre än de som satt där från början.
Finns inte en chans att besiktningen bryr sig om de större bromsarna.

Ja fick alltid beröm för 320mm skivorna på min V70R. Samma med helsystemet från Ferrita.

Är det likadana styrspindlar med samma cc mått till okbygeln så bör de större bromsarna passa fint.

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]