Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cryqer
I fredags köpte jag mig en ny bil V( v70 -10 )

När jag provkörde den så var den hur tyst som helst och fin att köra. När jag kommit hem med den så vill ju morsan provköra, och då hör jag hur det börjar att knarra i bilen. Jag la inte så mycket vikt på det, för ljudet försvann när jag körde igen. Sen när min flickvän provade den så började den knarra igen. Och nu försvinner det inte som det gjorde sist.

Knarret låter precis som om det är någon som slår emot något. Eller att två saker gnider mot varandra. Ungefär lite som läder och plast. Någon som förstår hur jag menar?

Jag kan inte riktigt lokalisera var ljudet kommer ifrån, mer än att det är på högra sidan. Jag vill säga höger fram, men morsan säger att det är bak.

Finns det någon här som kan tro sig veta vart knarret kommer ifrån? Någon som kanske har haft detsamma?

Jag har gjort en samma likadan tråd på garaget. men jag tänkte att här på ett volvoforum så är nog chansen större att hitta någon som har / har haft samma problem :-)
av Cryqer
StefanN skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=105320
Fast jag vettetusan om det är bakluckan. För jag vill säga att ljudet kommer från höger fram. Och imorse när jag åkte till jobbet lät det ingenting. Och då var temperaturen ute betydligt svalare än vad den är på dagarna. För när jag åkte hem så vardet varmt ute och det knarrade inte så lite då...

Kan det ändå vara luckan bak?
Användarvisningsbild
av xerent
Jag hade ett jäkla gnissel som visade sig komma från lastnätet när det var ihoprullat. Har du ett sådant, testa att spänna upp det.
av Cryqer
Jag har nu spelat in ljudet med hjälp av telefonen. jag lade den på instrumentbrädan och lät den spela in när jag körde långsamt på guppig väg. Det som låter som att någon blåser i micken, är knarret / gnisslet.

av chrislar
Herregud, det där känner jag igen!!

Hade EXAKT samma knarr på min bil!
Låter nästan inget ute men det knarrar något kopiöst inne i bilen.
För mig kom det efter jag sänkt min bil (sänkfjädrar).
Nu vet jag inte va det heter, men den gummikudde som sitter på stötdämparen, bakom plastdamasken, den är vit, och ska sitta fast och vara limmad i överdelen på stötdämparen.
Med överdelen menar jag den "kronan" som man lossar inifrån huven med 3st bult.
Hur som den vita jäkeln hade lossat och jag körde runt med det i 2 veckor och förbannade mig på biljäkeln, tills jag lossade på allt, klickade tillbaka den vita med lim runtom.
Nu är gnisselknarret ett minne blått!
:D
av Cryqer
chrislar skrev:Herregud, det där känner jag igen!!

Hade EXAKT samma knarr på min bil!
Låter nästan inget ute men det knarrar något kopiöst inne i bilen.
För mig kom det efter jag sänkt min bil (sänkfjädrar).
Nu vet jag inte va det heter, men den gummikudde som sitter på stötdämparen, bakom plastdamasken, den är vit, och ska sitta fast och vara limmad i överdelen på stötdämparen.
Med överdelen menar jag den "kronan" som man lossar inifrån huven med 3st bult.
Hur som den vita jäkeln hade lossat och jag körde runt med det i 2 veckor och förbannade mig på biljäkeln, tills jag lossade på allt, klickade tillbaka den vita med lim runtom.
Nu är gnisselknarret ett minne blått!
:D
Jag har fixat knarret! :-D

Jag lossade på muttern i fjädertornet, bände med en stor mejsel så att jag kom åt att smörja med silikonspray. Drog åt muttern igen och där var knarret borta! :-)
Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]