Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

ska köra till Sydeuropa i sommar och har konstaterat att Volvo inte har lagt i något reservhjul utan istället en lagningssats (grrr). Jag tänkte köra på 17 tums alu-fälgar (original) och har en komplett uppsättning 19-tummare i garaget (Erakir). Jag tänkte ta med ett av dem som reservhjul. Om jag får en däckexplosion - kan jag byta ett (1) 17 tums hjul mot ett 19 tums? Så slipper jag köpa Tempaspare för 1 700 (eller vad det nu kostar). Som man dessutom bara kan köra i 80 med (på Autobahn...).

Rulldiametern borde vara samma oavsett fälg-dimension (eller?). Kan jag skada Haldex-kopplingen ifall jag kör på 3 st 17-tummare och 1 19-tums hjul?

Det är en XC70 D5 AWD MY-12.
Senast redigerad av 1 OptimusPrime, redigerad totalt 0 gånger.
OK. Jag omformulerar frågan; kan det vara olika rull-omkrets på olika fälgar (givet att det är originalprylar och monterat på Volvo-verkstad)? Det är väl däcken som anpassas till fälg och bilmodell för att just rull-omkretsen alltid ska vara samma? Eller kan det diffa?
Mät... ställ däcken bredvid varandra så ser du om de är lika stora.

Efter att ha kollat hos däckhandlaren så såg jag att det kan vara stor skillnad mellan olika fabrikat trots exakt samma dimention.
Tackar, ska prova att mäta dessa bredvid varandra. Men det innebär i princip också att reservhjulet Tempaspare som man kan beställa från Volvo i princip blir obrukbart på alla AWD-bilar (utom den som den är "måttad" efter) eftersom Volvo inte kan veta vilka fälgar däck kunden kör på. Ett totalt värdelöst extratillbehör alltså. Hur ser ni på den reflektionen?

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]