Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av reo91
Har en V70II -11 som nu har börjat gnälla bakifrån.
Endast när man kör över något ojämnt underlag i låg hastighet.
Låter som plast-gnäll.

Vad kan det vara?
Tacksam för svar :)
av SupaBeast
Det är ett standardfel på V70 med bakluckegnäll och knarr. Åk in till volvo så smörjer dom gummistoppen, låsklackarna och bygeln. Hjälpte mig någon dag bara. Annars är det plocka den inredningen på bakluckan. Kolla alla skruvar på låskistan som gäller. För mig försvann knarrandet när jag limmade en av plastplupparna som håller i panelen. (Den hade antagligen gått av vid lampbyte i baklucke bromsljuset då den var limmad tidigare.)
Användarvisningsbild
av reo91
SupaBeast skrev:Det är ett standardfel på V70 med bakluckegnäll och knarr. Åk in till volvo så smörjer dom gummistoppen, låsklackarna och bygeln. Hjälpte mig någon dag bara. Annars är det plocka den inredningen på bakluckan. Kolla alla skruvar på låskistan som gäller. För mig försvann knarrandet när jag limmade en av plastplupparna som håller i panelen. (Den hade antagligen gått av vid lampbyte i baklucke bromsljuset då den var limmad tidigare.)
Tack för tipsen. Får gå över o kolla imorgon o se.
Gummiplopparna samt listerna har jag silikonat men hjälpte ej.
av SupaBeast
reo91 skrev:
SupaBeast skrev:Det är ett standardfel på V70 med bakluckegnäll och knarr. Åk in till volvo så smörjer dom gummistoppen, låsklackarna och bygeln. Hjälpte mig någon dag bara. Annars är det plocka den inredningen på bakluckan. Kolla alla skruvar på låskistan som gäller. För mig försvann knarrandet när jag limmade en av plastplupparna som håller i panelen. (Den hade antagligen gått av vid lampbyte i baklucke bromsljuset då den var limmad tidigare.)
Tack för tipsen. Får gå över o kolla imorgon o se.
Gummiplopparna samt listerna har jag silikonat men hjälpte ej.
Prova o smörj låsbygeln och de svarta klackarna som bakluckan går emot också, om du missat dem.
av ChristerN
Har samma problem som TS.
Har lagt vaselin på gummiplopparna och på bygeln och de svarta klackarna vid låset. Inget hjälper.
Är det fel med vaselin? Ska man ha silikon-olja istället?
Användarvisningsbild
av EjS
Har exakt samma problem. Häromdagen åkte min fru med mig i bagaget. Då lät det inte. Finns det annat än luckan som kan låta?
Användarvisningsbild
av EjS
Har testad lite mer. Mitt gnäll kommer från plastpanelen runt rutan i luckan. Hård billig plast. Någon som vet om man bara drar om man vill lossna den (utan att den går sönder).
av Nicke1978
Hade samma problem med gnäll vid bakluckan, provade att smörja plastplopparna utan framgång.
Däremot så blev det knäpptyst när jag fettade in själva låsbygeln som luckan låses i.

// Nicke
av Reflection
qsecofr skrev:Hade jag kört omkring med min fru i bagaget hade hon garanterat gnällt :)
ChristerN skrev:Har samma problem som TS.
Har lagt vaselin på gummiplopparna och på bygeln och de svarta klackarna vid låset. Inget hjälper.
Är det fel med vaselin? Ska man ha silikon-olja istället?
:lol:

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]