Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aaaaaaalm
Hej!
Behöver byta bromsbelägg på min V70 2,5FT Summum -10.
Den har gått 8000 mil och ska in på service nästa gång vid 9000 mil. Så tänkte göra det innan, tror inte de som sitter på går 1000 mil till..

Fram tänkte jag byta själv, men det jag lurar på är vilka belägg jag ska ha.
Vparts har två olika, http://www.vparts.se/se/v70/volvo-v70-2 ... 70iii.html
samt http://www.vparts.se/se/v70/volvo-v70-2 ... s60ii.html..
Jag antar att jag ska ha den första sorten (art: 12042001, 605kr), men ville bara få det bekräftat. Någon som har beställt därifrån och bytt nyligen?

Bak tänkte jag lämna in den och få bytt, har läst tidigare trådar om hur man byter själv. Men vill inte krångla denna gången tänkte jag.
Funderar även på bromsvätskebyte, det står ju att det ska göras med jämna mellanrum samt i samband med beläggbyte. Men hurpass vikigt är det
igentligen? Jag har bara brukat byta vätska när jag bytt ok eller slang etc. men man kanske bör byta oftare?

Tack på förhand!
/Magnus
Användarvisningsbild
av hollan
fan vilken kass sida där stod inget om storlek på bromsarna bara att du behövde minst 16 tums hjul på den ena
satt och flumma vidare på deras skojjeri sida och hitta bränslefilter till s80II och V70II bensin :shock: dom får gärna visa mej var detta sitter och hur ofta detta skall bytas haha för där finns inget på dessa bilar
till ts så har du 16,5" bromsar fram på din FT
Användarvisningsbild
av hollan
En storsäljare då för skruvat om där är nån kund som har en rysk specad ft som inte ens säljs i ryssland haha
av perhall
StefanN skrev:Skulle jag köpa belägg så blir det på Volvo.
Bromsvätska byts enligt intervall 2år.
Att det är bra att byta bromsvätska är helt klart. Men inte ingår det varannat år i serviceprogrammet....?
PH
Användarvisningsbild
av hollan
det ingår inte men det står på serviceprotokollet att vätskan skall bytas vartannat år
av Aaaaaaalm
Tack för svaren! :)
Köper någon annanstans än på Vparts..
Trodde det var dem som gällde för Volvodelar till vettiga priser.. Typ som Saabs motsvarighet, Speedparts eller Maptunparts..

/Magnus
Användarvisningsbild
av Strebern
Är liiite osäker, men har för mig att jag gav nånstans mellan 1000:- och 1500:- för byte av bromsklossar hos volvo INKL MATERIAL förra året. Så Volvo är inte mycket dyrare på material än vparts, och du får garanterat rätt grejer.

Bara som en tips på enkelt bilägande :D
Användarvisningsbild
av Perra83
Lite tuffare belägg än original skulle inte skada. Ännu bättre vore det om Volvo erbjöd ett race belägg som tål mer än en riktig inbromsning.

En T6 köper man nog inte om man vill köra försiktigt. Kan man gasa vill man förmodligen få stopp på åket.
Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]