Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Tänkte bara höra om det enbart är de senast körda 10 milen som räknas eller om även tidigare förbrukning räknas in? Om man exempelvis kört 2 tankar stadskörning och sedan ger sig ut på en 30 mil lång landsvägskörning (utan att nollställa), finns då även stadskörningen med i medelförbrukningen när man kört de 30 milen?
Användarvisningsbild
av Perra83
Japp, stadskörningen ligger kvar i beräkningen. Det är bara resterande körsträcka till tom tank som basaras på de senaste körda milen.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Perra83 skrev:Japp, stadskörningen ligger kvar i beräkningen. Det är bara resterande körsträcka till tom tank som basaras på de senaste körda milen.
Tack, jag misstänkte väl det då man får en betydligt lägre medelförbrukning om man nollställer inför en långresa.
Användarvisningsbild
av joel80
Nån som vet hur många mils förbrukning bakåt datorn räknar med när den visar "kvar till tom tank". Genom att köra snålt några mil kan man ju få upp den siffran rejält.
Användarvisningsbild
av P210
Antal kilometer kvar till tom tank räknar inte bakåt, kollar bara av aktuell snittförbrukning mot antal liter kvar i tanken, börjar du plötsligt köra snålare ökar siffran något.
Användarvisningsbild
av joel80
Klart den räknar tillbaka några mil, annars skulle den skifta antal kilometer kvar var och varannan sekund.. t.ex om du gör en omkörning skulle det gå ner till hälften direkt.
Den räknat tillbaka en viss sträcka, min uppfattning är att det handlat om några mil. Kör jag en mil med hög förbrukning tar det ett par mil med snålare körning innan jag är tillbaka på ungefär samma siffror som innan.

Jag undrar om nån vet hur långt tillbaka den räknar.. och om det finns andra beräkningar med än bara det.
av PFA
Snittförbrukning (medelförbrukning) baseras naturligtvis på historisk förbrukning, som Joel skriver. Räckvidden (körsträcka kvar till tom tank) beräknas baserat på medelförbrukningen. Då återstår bara svaret på frågan hur lång sträcka medelförbrukningen beräknas på. Enligt min instruktionsbok (XC60 MY14) är det de senaste körda 30 km.Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. jag letade i min instruktionsbok! 3 mil låter rimligt.. ska se om jag hittar det under samma avsnitt som i din. :D
Användarvisningsbild
av Perra83
joel80 skrev:Ah.. jag letade i min instruktionsbok! 3 mil låter rimligt.. ska se om jag hittar det under samma avsnitt som i din. :D
Det gör du. Har läst samma i min bok till V60:n.
Användarvisningsbild
av Sceptic
PFA skrev:Snittförbrukning (medelförbrukning) baseras naturligtvis på historisk förbrukning, som Joel skriver. Räckvidden (körsträcka kvar till tom tank) beräknas baserat på medelförbrukningen. Då återstår bara svaret på frågan hur lång sträcka medelförbrukningen beräknas på. Enligt min instruktionsbok (XC60 MY14) är det de senaste körda 30 km.
Jag ser också att den genomsnittliga bränsleförbrukningen beräknas från senaste nollställning. Jag trodde i min enfald att den beräknades på de senaste 10 milen då det står l/100km.

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]