Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsotto
Någon som provkört den äldre men uppumpade 181hk 2.4 liters D4? Hur är denna i jämförelse med den nya 4cyl 2-liters varianten med samma antal hästkrafter. Spontana kommentarer? Är det värt att köpa AWD med den gamla 5:an eller borde man satsa på den nya utan AWD ?
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag tror att det mest är en fråga om man vill ha/behöver AWD eller inte.
Troligen är den gamla motorn lite törstigare, både pga äldre konstruktion och fyrhjulsdriften.
Men med tanke på körcykeloptimeringen av den nya VEAn (D4e), så skiljer det nog inte så mycket i verklig förbrukning.

Jag har kört båda, men D4 AWD i XC60 och D4e i XC70.
Båda automat.

Det enda jag tänkte på var att nya automaten växlade väldigt omärkligt, och att ljudet var lite olika.
Möjligen var också den nya motorn något rappare i insteget, dvs lite kvickare i responsen.
Men för att märka alla skillnader måste man nog köra ganska länge, och de båda väldigt parallellt. Dvs byta mellan dem åtskilliga gånger.

Personligen tror jag att det är hugget som stucket... beror som sagt mer på om man vill ha AWD eller inte...
Användarvisningsbild
av bem
Klarar du dig utan AWD och vill ha automat får man trots allt senaste skriket i motorväg med nya D4 DRIV-E (VEA) 4 cyl motorn och den nya 8 stegade automatlådan. Har du verkligen behov av AWD så är får du ta gamla generationen 5 cyl motorn (och den äldre 6 stegade automaten om du föredrar automat).

/Bo
av perhall
Den nya lådan sparar nog väl så mycket som den nya motorn. För ett par år sen var automatpåslaget för XC70 D5 AWD drygt 20 procent, medan konkurrenterna med modern låda hade kring noll procent...
PH
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
D4 2,4l awd är forfarande en mycket bra motor, en rätt skön sådan med massor av bottendrag. Kan man acceptera att den drar någon dl mer så tycker jag man ska köra på den, den är ju inte dålig. :) D4e ska ju va en hel del bränslesnålare, men den känns också en del tunnare i botten än 2,4l D4 AWD. Motorljudet kanske man inte bryr sig om, men det är ju ränt skönt i 5:an ändå, låter lite mer mustigt, speciellt med 2,4 liters 5-cyl. Visst är den gamla motorn lite mer bullrig men på ett skönt sätt :P , men inte alls så bullrig som dom innan MY10. :)

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]