Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rage
Hej

Börjar med att tacka för ett bra och trevligt forum, blev Volvo ägare i höstas (v70II -09 2.5FT) och har hängt här sedan dess, fick tummen ur förra veckan och registrerade mig.

Med bilen följde orginal 16" som sommardäck, Sambon och jag tänkte kliva upp till 18" och vi beställde däck och fälg, Tyvärr så är fälgarna slut och kommer in i slutet på April, dock finns 19" i lager och jag klurar nu på kliva upp till det och om de passar utan skrap i skärmen och dylikt.

Fälgen vi valt är SvF Nitro Daytona, 19"x8.5" samt 42 i ET vad jag googlat mig till. Vi kan då köra 235/35 alt. 245/35 som jag förstått det och vi kommer köra på ett par Good Year. 245/35 är det som är närmast orginal i omkrets som jag förstått det, verkar även lättast att komma upp i lastindex med 245.

Länk till fälgen. http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar ... ytona.aspx

Tror ni dessa kommer passa? behövs ev. spacers eller utslagsbegränsare?
Bilen i sig är orginal och inte sänkt och inget r-chassi.

Tacksam för alla svar, relativt ny inom ämnet.
Har sökt igenom forumet ordentligt och jag tror att de bör passa men bäst att fråga.
av Rage
StefanN skrev:Jag kör 19" med 245/35 och det är inte nära att ta i, ET på mina fälgar är 55 så spacer på dina kan ju aldrig bli aktuellt.
Skönt att höra, Antar att du inte behöver några utslagsbegränsare då heller och att det inte tar i vid fullt rattutslag?

Gillar fälgarna du har, tyvärr gör inte min bättre hälft det så fick välja ett par andra.
av Rage
Det var så jag resonerade med. Testar att köra på detta, i värsta fall får man sälja om det skulle skita sig helt och köra på mindre. Borde ha hjulen mot slutet på veckan.
av Siqqe
Om det är 18", 19" eller 3" fälg spelar ingen roll så länge du har samma rullomkrets. Det som avgör om det kommer skrapa eller inte är bredd på fälgen och inpressning.
Användarvisningsbild
av Guru
Siqqe skrev:Om det är 18", 19" eller 3" fälg spelar ingen roll så länge du har samma rullomkrets. Det som avgör om det kommer skrapa eller inte är bredd på fälgen och inpressning.
Och vilka däck du har. Skiljer ganska mycket mellan olika däckmärken även om de har samma dimention.
Användarvisningsbild
av Brainy
Hej och välkommen hit, hoppas du ska trivas även nu när du registrerat dig :)

Jag har ET50, 8.5" bred fälg med 245or. Fungerar bra.

Din fälg med ET 42 sitter ju ytterligare lite längre ut så skrap på insidan bör inte vara något problem.
Vet någon om det är tillräckligt med marginal på andra sidan så det inte skrapar i ytterskärmarna?

Berätta gärna för oss hur det går samt lägg upp ett foto på bilen med finfälgarna ;)
av Rage
Tackar :)

Förhoppningsvis så kan jag hämta ut det imorgon kväll. Bilder och info kommer självklart.
Läste att dina 20" fungerade utan problem och hoppas att mina 19" ska göra det med. Tiden får utvisa, i värsta fall får jag kränga fälgarna och ta några andra om de ej skulle passa.

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]