Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, det verkar inte bättre. Märkte då jag hämtade bilen från service för 3v sedan att startmotorn segade på och motorn fick tugga en 4-5varv innan den small igång. Tänkte att den hade väl stått med tändningen på el nåt.

Efterföljande veckor märkte jag dok vid ett flertal tillfällen att bilen var segare än vanligt att starta och i förrgår var det gränsfall att den gick igång, hoppade igång på sista varvet.

Skumt, men jag laddade upp batteriet och körde en test med batteritestaren på jobbet och det visade på 715CCA ( ska vara 700 ) och bilen laddade 13,4 och syravikt ok, men vid startögonblicket sjönk spänningen till 8,4v direkt.

Tetstade även att mäta direkt på batteriet med en Fluke vid startögonblicket, och det blev samma resultat där, 8,4v.
Bedrövligt att ett batt inte håller längre, allt kan ju såklart gå sönder men iaf.

Ska ringa meken i morgon och reklamera skiten, prova går ju alltid.

Fler här som fått byta startbatt efter ett par år? Bilen i fråga är en T4F.
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Doffen
Har nettopp byttet batteri på helt ny lastebil på jobb, batteri 2 måneder gammelt.
Død celle.

Så det er ikke å utelukke at det kan bli feil på batteri også
av Droopy
Ringde och pratade med verkmästaren idag och han bokade in mig för ett batteribyte i morgon bitti, de hade haft någon dårlig serie med batterier så vi får se hur det slutar i morgon.
Användarvisningsbild
av Guligan
Det låter märkligt. Vi bytte batteri för första gången i vintras på frugans V40 (-03:a). Det batteriet höll alltså i 11 år.
av Droopy
Guligan skrev:Det låter märkligt. Vi bytte batteri för första gången i vintras på frugans V40 (-03:a). Det batteriet höll alltså i 11 år.

som sagt,allt kan gå sönder men jag har inte bytt många batterier under mina år, kan minnas 2.
Men de hade ju som sagt haft en dårlig serie, sådant händer ju.
av Dpblad
Många verkar bytt betydligt tidigare än så. Nu hade du förvisso T4F utan bränslevärmare(?), men det verkar annars vara en försvårande omständighet. Är själv lite småorolig att behöva byta samma dag som garantin går ut.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 7&start=60
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Urladdningsdjup och cyklingsfrekvens pga värmare, start-stopp etc ställer höga krav på batterierna samtidigt som kvalitetssäkring är svår och kostsam för VRLA i allmänhet och AGM i synnerhet. Att det bara skulle handla om "någon dålig serie" tror jag tyvärr inte riktigt på. Det är snarare ett generellt problem för hela batteribranchen, då man har lovat prestanda, kvalitet och livslängd som statistiskt inte kan uppfyllas och förenas med de ekonomiska drivkrafterna. Biltillverkaren får kompensera med mjukvaruändringar och batteribyten på eftermarknad. (Sen att Volvo förvisso råkat få med några egna buggar gör ju inte nybilsköparen gladare.)

Men, problemet är gäller alltså inte bara Volvo.

För övrigt.
Det skulle ju även kunna vara något annat fel i ditt fall. Precis som Vojje skriver. Jag kunde inte se något som entydigt pekade ut ditt batteri som (enda) felorsak.
Användarvisningsbild
av bem
Dpblad,
Ser du har en XC70 D4 MY14 och den har AGM batterier, både det stora och det lilla(till start/stop).
AGM batterier skall vara lite tåligare och kan ha längre livslängd än de traditionella vätske syra-bly batterierna.
Att man har en dieselvärmare behöver ej innebära att batteriet så att säga slits ut i förtid, det hänger nog mer på att man ser till att det inte dras ur (för djupt) titt som tätt utan istället laddar det regelbundet. Montera en sån här CTEK Comfort Indicator och skaffa en CTEK laddare så har du bäddat bra för att ge batteriet lång livslängd och att bilen och dieselvärmaren alltid startar:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&p=848922
Jag antar du i så fall har möjlighet att ladda emellanåt.
Har en Comfort Indicator själv.

/Bo
av rid54
Att batterispänningen sjunker till c:a 8 V vid belastning i detta fall, kan tyda på att en cell är död och polvänder. Sånt händer tyvärr, även om batteriet inte misshandlas.
av Droopy
Jaha, åkte in till ÅF i morse och han skulle köra ett batteritest, 1 och en halv timme senare komemr han ut och säger att testet säger att batteriet är bra, det ska bara laddas, syravikten är låg.

Förklarar att jag laddat det 2 svängar under veckan, han frågar med vad. Förklarar vad jag använt för laddare och att de3n gav 7amp, måste ladda hårdare säger verkmästaren....ladda,,,ladda säger han bara.

Han förklarar även att en modern bil laddar endast 12,8v vid småkörningar fram och tillbaka, kör man mycket i stan och bromsar då laddar den mer......kom igen lixom, 12,8v kommer man inte långt med.

Jag mätte själv med fluken och konstaterade att den laddade 13,8v på tomgång, och det tyckte jag även var lågt.

I min värld om en kund hade kommit in med mina symtom hade jag tagit ett frisk batteri från hylla och smackat in, hade tagit max 10min och man hade enkelt kunnat konstatera om det hade varit något annat fel.

Nu ödslade man nära 2timmar på att konstaera att batteriet behöver laddas.
Åkte till jobbet och slängde på stora laddaren och dundrade på med 14amp i 6timmar....ingen skillnad.

I morgon åker man och köper sig ett nytt batteri och slänger in, det är nog enda raka tror jag.
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]