Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slezii
Behöver lite hjälp med felkoder
Har fått upp 2 fel på instrumentpanelen:
Strålkastarfel- service erfordras och Aktivt chassi-Serv. erfordras

Har läst ut felkoder och det står:
SUM-C1A0411 Höjdgivare höger fram-Generellt elektriskt fel-Kortslutning till jord
HCM-U043A86 Ogiltiga data mottagna från styrenhet hjulupphängning "B"- Buss-/meddelandefel

Jag har Four-C chassi och förstår jag rätt så är det givaren höger fram som spökar och det leder i sin tur till att strålkastarna kan inte ställas in på höjden och därför har jag båda felen!
Min fråga är var givaren finns och eventuellt om någon råkat ut för detta felet och har lite tips på hur man åtgärdar det ??:-/
av Slezii
Nu har jag hittat felet!
Kabeln som går till nivåsensorn höger fram är av (det är 3 st kablar, 1 är helt av)
Det är plast innerskärmen som vibrerar och rör vid sladarna som går av efter ett tag.
Nu har jag satt ett fäste som håller plastskärmen ifrån kablarna och jag beställt ett nytt kontaktstycke på volvo men jag funderar över hur man skarvar sladdarna så att skarvningen blir vattentät. Någon som har bra tips? Det är alltså 3 st tunna kablar som skall skarvas och det ligger precis vid framhjulen så det måste skyddas mot fukt.
av Rådlös
Löda kabelskarven. Det finns krympslang med lim på insidan. Det blir vattentätt om det görs på rätt sätt. Glöm inte att trä på krympslangen innan du löder ihop kablarna.
Skulle du inte hitta krympslang med lim, så kan du fixa det själv om du är lite händig. Limmet är snarlikt det som används i limpistoler. Klyv en sådan här limstav och försök skära den i strimlor. http://www.clasohlson.com/se/Limpistol- ... r406975000
Peta in en eller två strimlor i krympslangen innan du värmer på. Värm inte med cigarettändare eller något liknande utan använd varmluft och håll någon "sköld", en veckad plåtbit t.ex bakom så att värmen kommer på båda sidorna. En normal krympslang krymper lite mer än 50%.
Om det är ett utsatt ställe, så kan du ju ta två eller fler krympslangar. Då blir det lite tjockare och mer att slita på.
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]