Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
Hej!

märkte att det släppt flagor av nått genomskinligt när jag tvätta på högtryckstvätt, viste först inte vad det var, men sen när jag fråga nån kunnig så sa han att det var klarlacken som släppt, det gäller bakre kofångaren, kommer inte ihåg om det var nån annanstans med, han kollade på de och sa att det var klarlack, men lacken var inte blank där det har gått av, blir den inte d? är det vanligt att det släpper på en sån bil från 2008, det gäller min volvo s80
Användarvisningsbild
av xerent
Det kan ju vara ett stenskott i lacken som gjort att lacken fläkts upp när du går med högtryckstvätten på det. Om inte färgen har släppt och det ej börjat rosta (bakskärmen är väl plast ändå) är det väl ingen större fara... Det går ju att åtgärda genom att lägga på lite ny klarlack, slipa och polera. Du behöver vara lite händig bara och säkert ha en polertrissa tillgänglig. Klarlack finns att köpa nästan överallt typ Biltema, Mekonomen. Det är om färgen har lossnat som det kan vara lite bökigt, speciellt metallic. Då kan det vara läge att lämna hela skärmen till en lackerare.
Användarvisningsbild
av P210
....men lacken var inte blank där det har gått av, blir den inte d?
Det blir snarare matt där klarlacken släpper. Det är klarlacken som ger "glansen" i lacken...

Tyvärr inte helt ovanligt. både hos Volvo och andra märken.

Bild

Bild
av htchd2
Så med andra ord ska det gå och fixa utan att behöva lackera om hela biten?, för färgen är kvar och fin och fortfarande blank

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]