Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har inte jämfört direkt men vår R-Design känns, och ser ovanligt sportig ut för att vara Volvo :D. Har inget att klaga på när det gäller komforten men 18-tumsdäcken i sig gör ju att det blir lite stötigare och mer spårkänsligt men det är något man får ta om man vill ha en lite sportigare och roligare bil :wink:

http://www.teknikensvarld.se/2008/05/08 ... -r-design/
Jag tycker det är stor skillnad. Hade en MY11 med R-Design tidigare som jag bytte bort pga den sämre komforten samt omodern infotainment. Men har förstått att blir man av med de originalmonterade Pirelli-däcken (fr om MY12 sitter Conti original med 18", men kan ha ändrats igen) blir komforten markant bättre.
PH
Kör vanligen en V70II 2,5FT R-design MY11 och den känns mycket komfortabel och stabil jämfört med den V70II DRIVe MY10 som jag just nu kör i jobbet. DRIVe känns som en gunghäst i jämförelse... :wink: Vad som är komfort är kanske olika för olika människor. För mig är komfort tyst och stabil gång utan omotiverade karossrörelser eller onödigt gung. Kör dock mest på slät landsväg. Gällande Volvo är R-Design absolut ingen hårt fjädrad sportig bil utan lagom tycker jag. Det är snarare standard som är i mjukaste laget. Men smaken är olika. Stor skillnad mellan dessa båda bilar oavsett hur man än nu definierar komfort. Tror att däcken är viktiga på R-Design då mycket av stötigheten verkar sitta i däcken (Pirelli).
Jag kör på just Pirelli Zero och det är möjligt att de är något stötigare än Conti men inte på något sätt så att komforten blir lidande. Har kört en del D5:or i jobbet och tycker inte att de har bättre komfort, däremot upplevs de mindre sportiga. Får väl prova Conti Sport när det är dax för nya däck.
Tack för svaren. Trodde faktiskt svaret skulle bli att det knappt märktes skillnad så tur jag frågade.
Jag gillar det mjuka gungande. - En tanke som säkert provocerar många. hehe

Billigast blir nog att hitta en momentum(svarta rails) med skinnsäten och montera blanksvarta lister (6000kr) på istället
än att byta allt som är stelt på en r-design.
Allt är relativt. Min R-Design är inte mera fast i chassit än andrabilen, en vanlig standard Ford Focus. Volvos standardchassi är onödigt mjukt. Den stötighet som finns i R-Design försvinner när sommarhjulen (18") är av och vinterhjulen (16") är på. Men fördelarna med det något fastare chassit än standard finns kvar. Dessutom kan jag säga att chassit på min R-Design blivit märkbart mjukare under de 7000 mil jag kört med bilen.

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]