Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pottsork666
Hej!

Bilia tyckte vid senaste servicen att det var högst lämpligt att byta bromsklotsar till båda framhjulen, och fick en offert på detta + byte av bromsvätska samtidigt. Så vitt jag vet bör bromsvätskan bytas med två års intervall i normala fall, vilket innebär att föreslaget byte skulle ske mitt i detta intervall. Jag har noll koll när det gäller byte av slitagedelar, så därför undrar jag om byte av bromsvätska i samband med byte av just bromsklotsar är ett måste, ett bör, eller bara ett sätt för dem att dra in några extra slantar från mig som inte begriper bättre?

Bilen det gäller är en v70 2.5FT -09

Mvh
Niklas
Bromsvätskan skall kontrolleras var 3000 mil. Om det innebär byte framgår inte, men bromsvätska har ju inte evigt liv.
Teoretiskt sett kanske dom har någon sorts kvalitetskontroll, vattenhalt eller densitet etc. etc?
Nja, hade det stått "Byt bromsvätska vartannat år eller vid vartannat ordinarie servicetillfälle oavsett ingrepp på bilen" så hade det varit glasklart. Om det inte står att det inte finns undantag så kan man ju inte förutsätta att det är så, därav min fråga. Men ni verkar vara överens om att Bilia försöker blåsa mig på en onödig åtgärd, så jag tackar för era svar.

/N
Användarvisningsbild
av AWWD
Sticker ut hakan och menar att regelbundet byte av bromsvätska är att slänga pengar i sjön.
Vad som ska göras regelbundet är att testa bromsvätskans kokpunkt (vatteninnehåll) och byte därefter om kokpunkten är under 180 grader.

/awwd
Sex år klarade sig bromsvätskan i min V70 innan den behövde bytas.

Vad ville Bilia ha för byte av klossar och bromsvätska?

Vi fick bromsskivor bytta fram på garanti på C30:n i samband med senaste servicen, bromsklossarna byttes inte för det täckte inte garantin :shock: jaja Jag bytte själv tog lite drygt en timme i garaget. 670kr för bromsbelägg på Volvo.
av rid54
Om verkstaden gör bytet på rätt sätt innebär det ju att alla luftningsnipplar blir motionerade/kontrollerade, förhoppningsvis innan de rostat fast. Dessutom hålls fuktkvoten nere i vätskan och det betyder att korrosionen i bromscylindrarna hålls vid ett minimum, dvs risken för trassel minskar. 2 år är kanske lite kort intervall, men tanken är inte helt fel ändå.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]