Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wachtel
Har beställt en XC70 D4 AWD. Satt och Läste lite i instruktionsboken via Min Volvo och där rekommenderas start på tvåan för XC70 med D4/D5 AWD. Hur gör ni som har en? Fungerar det bra?
Användarvisningsbild
av Vojje
spelar ingen större roll så länge du frikopplar samtidigt
av Bouvin
Har undrat samma sak själv!
Äger själv en XC 70 D5 manuell my10 och startar så gott som jämt på 2ans växel. Tycker 1an är så väldigt låg att starta på...
Undrar jag också om det är skadligt på nåt sätt att starta på 2an istället för 1an?
Kraft att starta på 2an finns det ju iaf!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Visst orkar motorn starta på 2:a, motorn är ju urstark,men det känns som kopplingen tar mycket stryk och den kostar ju en smärre förmögenhet, så därför startar jag alltid på 1an
av perhall
Det var väl så att Volvo själva kom på att om man startar på tvåan blir EU-mixen lägre. Nån gång under MY11 när de lyckades sänka EU-mixen på manuell D5 ordentligt. Men det är nog som B20 säger bättre att starta på ettan utom om det är lätt utförsbacke eller bilen rullar en aning.
Volvo har ju alltid haft "låga ettor" vilket verkar helt onödigt på D5 som ju har jättebra vrid redan från tomgång..
PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Frågan är om man inte t.o.m. kan starta på tvåan utan att röra gaspedalen. Motorvarvet skickas ju upp en bit när man släpper upp kopplingen... 8)
av perhall
Den där mjukvaruhanteringen borde ju skapa ett visst kopplingsslitag. Såväl DrivE/D2 som D3 och T4 MY11 hade problem med "tjuvstopp". Därefter laddades en ny mjukvara in (vet ej om det även gjordes i efterhand på MY11) så att föraren möts av gaspådrag när varvet sjunker.
PH
av Wachtel
OK, så man kan starta på tvåan i gynnsamma lägen men det är bättre att använda ettan i övrigt. Knepigt att man i en handbok kan skriva något som visserligen är bra för utsläppen men dåligt för det mekaniska.

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]