Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag utmanade mig själv och beställde en Thule dragkrok i syfte att montera själv. Jag hade hoppats på en bra manual att följa men det fick jag inte. Efter att ha hittat mer detaljrik information på Volvos hemsida, som följer med deras originalkrokar, (som också tillverkas av Thule om jag förstått rätt) så börjar jag komma på rätt bana.

Den manual som följde med kroken nämner inget om att lossa avgasrörets delar, dra isär, byta packning, i syfte att kunna komma åt och ta bort värmeskölden. Den informerar bara om att värmeskölden ska bort och att avgassystemets bakersta fäste behöver demonteras innan dess.

Är det någon som gjort detta och som kan kommentera ifall det går att lösa utan att dra isär avgasröret, byta skruvar och packningar (såsom Volvos manual nämner)? Att lossa systemets upphängning längst bak är ju helt ok däremot.

Krokanordningen på Volvos sida ser i stort sett exakt likadant ut som det jag köpt.

http://accessories.volvocars.com/Access ... (08-)_2012

Min Volvo har R-design i fram men inte i bak. Jag har 2wd och bara ett avgasrör.

Nästa problem, om jag kommer över det första, är att ta ström till Canbuskopplingen från batteriet. Jag trodde batteriet det skulle sitta där bak men har hittills inte hittat det.

/Henke

---------------------
"skam den som ger sig"
OK, så ditt Thule drag ser exakt lika ut som Volvos original delbara drag till V70 II?
Dvs denna:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463490

Jag har läst på jagrullar att det ska gå att sätta dit Volvos delbara drag på en V70 utan att behöva kapa avgasröret, fastän det står att man skall göra det i Volvos monteringsanvisning.
För bättre åtkomst vid fastdragning av dragkrokens balk skall avgassystemet kapas av vid markering enligt punkterna 19 respektive 21.
Det är viktigt att använda denna metod, risken finns annars att avgassystemet tar skada om man exempelvis försöker tvinga ned ljuddämparna.

På V70 II sitter batteriet fram i motorutrymmet i bakkant på vänster sida (sett från förarplatsen), på generationen innan dess, V70N, satt batteriet bak under golvet i lastutrymmet.

/Bo
Precis, fast länken jag klistrade ser likadan ut, förutom att det inte är delbart. Jag får testa helt enkelt.

Det låter inget trevligt att dra ström till canbusmodulen ändå från motorrummet till i bak...

Någon skrev någonstans att de kopplade på sig på pluskabeln som går till cigguttaget (och slapp därmed koppla på modulen hela vägen från batteriet). I en av kabelhärvorna som går till vänster baklysen finns en grov röd kabel.

Jag kan väl också nämna att jag mejlat leverantören och frågat om de kan åka ut på plats och montera. Bilen är lite för ny för att göra alltför stora misstag på. Men tanken är att göra några försök till.

Kort sammanfattat vill jag nämna att den information man får gällande installationsanvsningar och annat, när man beställer från diverse firmor, är mycket begränsad och högst generell.
Du har en 12V utgang i sikringsboksen bak i lasterommet på venstre side, se instruksjonsboken. Jeg har brukt denne som tilførsel til et 12 V uttak bak for kjøleboksen. Punktet har 12 V konstant strøm, uavhengig av tenningen.
Jag har inget 12-voltsuttag där bak. Den är listad i manualen men det räknas som extrautrustning. Det närmaste 12-voltsuttaget sitter mellan/framför passagerarna.

Går det att jacka in sig på den stora kabelhärvan som går till säkringsboxen, vänster bak, bakom sidoskydden som jag tagit bort? Eftersom kablaget går till säkringsboxen bör det ju vara konstant spänning från batteriet även på den?
Jag kikade i manualen och enligt den skall släpvagnsutag 1 och 2 eventuellt finnas (tillval).

När jag kikade i säkringsboxen i bilen syns två metallbläck på släpvagnsuttag 1. Jag fick spänning med det övre blecket och jordningspunkten nära reservhjulet.

Då köper jag ett stift som jag kan trycka in på det blecket, kopplat till kabeln som går till Canbus-dosan jag fick med i elpaketet av leverantören.

De övriga kabelsamlingarna hittar jag ingående precis vid vänster och höger baklampa. Jag rycker ur och skarvar på mig där, på rätt färg.

Gäller att hålla tungan rätt i mun... :)

Tack!
Bilagor
säkringsbox_v70Drive2012.jpg
säkringsbox_v70Drive2012.jpg (272.86 KiB) Visad 961 gånger
Har kikat igenom kabelhärvorna som jag ska koppla mig på. Givetvis finns inte så många enkelfärgade kablar. De är tvåfärgade och jag kommer behöva mäta upp vilka kablar som används när jag bromsar och så vidare.

Har någon tips om uppmätning av detta i nyare bilar? Generellt sett är det ju bara att ta sig till där lampan sitter och mäta medan någon bromsar, därefter kolla vad för tåtar som går in i lampan. Det är dock inte lika lätt när det är led-lampor till stor del.

Jag ska försöka dokumentera allt jag gjort när jag är klar så nästa person som skall göra just detta i en V70 drive slipper leta information kors och tvärs.

Såg för övrigt att det är dubbla tvåfärgade kablar i samma färger på vissa ställen. Varför göra det enkelt... :)

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]