Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbofrallan
hej jag har en v70 med d5a, automatlådan är extremt seg. kör jag normalt märker man inget, men får jag för mig att köra om o trampar plattan i mattan händer det absolut inte nått. det tar cirka 2 sec före den växlar ner ett hack sen en 2 sec till före den växlar ett hack till o det bär iväg. växlar jag manuellt är den riktigt snabb. nån som har varit med om nått liknande? bilen har gått 23000 mil nu mvh
Användarvisningsbild
av LeifA
Tyvärr är lådan så i sitt sätt att arbeta. Den slirar och gör som den vill.
Kör man lite tuffare med den så adapterar den och går lite bättre.
Jag har bytt olja på min och det gjorde ingen skillnad, den var inte särskilt svart heller.
Användarvisningsbild
av MartinS
Visst gör lådan som den vill, men sen att växla ner är den ju inte normalt sett.
Användarvisningsbild
av apersson850
Till D5 får man numera ett sportläge i automatlådan, om man vill att den ska växla tvärt och fort. Blir rätt ryckigt om man kör i det läget, men det har sina poänger i vissa situationer.
Men det finns mig veterligt inte i en 2009. Däremot i min 2012.
Användarvisningsbild
av LeifA
Det finns ju många firmor som chipstrimmar motorer men finns det ingen som fixar lådorna?
av Primus
Även om det redan framkommit i tråden så var min erfarenhet av automat ihop med D5 extremt segt på den tiden. Jag hade en XC70 D5 aut -08. Det var nästan trafikfarligt ibland. När man te.x. närmade sig en rondell och skulle smita ut före någon som var i rondellen kunde man hamna i ingenmansland. Man gasade på och lådan valde då att "koppla ur" och sedan tänka ett tag. Då tappade man nästan fart istället för att få fart. I verkligheten kanske man inte tappade fart men man fick inte det driv man ville.

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]