Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu börjar jag bli smått galen, min XC70 D5 2008 manuell med 23500 mil på mätaren får mig att få massor med gråa hår.
Problemet är detta, bilen går perfekt i ungefär 10 mil, alltså vardagskörning är aldrig några problem, kan funka i 6 månader utan strul
Men när vi åker lite längre, som i helgen ca 20 mil enkel, då kommer alltid problemet, när bilen gått ca 10-15 mil, som jag uppfattar det, blivit riktigt varm, i hela mottorrummet, då får jag effektbortfall, bilen går som skit, uppskattar att jag har ca 15hk kvar, det går nätt och jämt att hålla 100 på motorvägen, och accelerationerna går llååånnngggssaaammmmttt.
Hände när vi åkte dit, och hände igen när vi åkte hem, alltid samma vid längre körning.
Stänger jag av bilen i 2 min, då går den som den skall igen, i allt mellan 5km och 10mil(nu när den är helt varm), sen kommer problemet igen.
Inget i displayen, inga felmeddelanden, inget.
Har läst koder och får en kod på återrecirkulationen, alltså EGR i folkmun, EGRen är rengjord, jag har kollar och isolerat om kablarna under insugningsröret, men jag förstår inte riktigt VAD som kan vara fel, varför går den perfekt under vardagsanvändning, och problem direkt när den går lite längre, jag vill inte byta EGR:en på chans och sedan sitta med samma problem.
Finns det någon i detta långa land som känner igen problemet och kan vägleda mig att lösa detta kommer jag bli riktigt lycklig.
Har VIDA, har lagat massor med bilar och båtar, men detta får mig att stå handfallen.
HJÄLP!
Om jag åker in till Volvo så kommer dom antingen inte hitta något fel, då det först uppkommer efter 1-2 timmars körning, eller så får jag betala för 2 timmars bilkörning och sedan ett byte av EGR, kanske 10.000, med mycket osäker utgång om detta verkligen är felet.
Därför vill jag helst slippa åka till Volvo i detta läge och frågar om någon har erfarenhet av liknande problem här på forumet.
Kanske vore bra att få koll på vad motortemperaturen m m egentligen är under olika förhållanden när du kör?
Finns OBD-II (On Board Diagnostics) sensor som via Bluetooth kan visa motortemp m m i mobilen och diverse annat.
Torque är exempel på en sådan app.
Teknikmagasinet t ex har OBD-II sensor, ELM327.
/Bo
vet inte om man kan särskilja dessa i VIDA, men vad jag vet så brukar det vara den främre som är vanligast.
Var dock försiktig när/om du skruvar lös den. Givaren brukar kunna rosta fast och sitta som fn, med resultat gängpaj.
Så om du byter och det går trögt vrid försiktig fram och tillbaka och smörj med något rostlösande medel tills det börjar gå lätt igen.
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]