Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drasko
Hej alla.

Skriver mitt första inlägg på detta forum som verkar vara hur bra som helst :D

Nybliven ägare till en V70 T4 R-Design med 6000mil på mätaren och tycker att automatlådan låter lite mer än vanligt. bilen är servad enligt bok.
När jag ska dra spaken från D till N så ger den ifrån sig typ ett klonkande ljud och samma sak från N till R. Men från N till D inget hur tyst som helst. Ibland innan rödljus eller stopp så precis när den växlar ner så ger den ifrån sig ett klonkande ljud. Kan det vara något känt glapp någonstans i framvagnen. Någon som vet något om detta? Mycket tacksam för svar, går orolig med tanke på att det är en automatlåda och allt är svindyrt med dem.
av rid54
Nu kan jag inte modellen specifikt, men klonkanden från automatlådor är nog inte det vanligaste. Jag skulle nog misstänka någon drivknut, snarare.
av mattish
Det är ju ingen automatlåda i den bemärkelsen och ja det är nog dyrt att laga om det nu är ett fel. Klonket har jag i min låda när man låtit bilen vila mot parkeringsspärren, dvs. ej använt handbromsen. Tycker det ljudet och rycket är både obehagligt att känna och lyssna på så därför använder jag alltid handbromsen som aktiveras innan jag lägger i P.

Vad klonket är i ditt fall och hur det låter är ju svårt att förstå utan att ha sett och hört det. Står du alltid helt still när du byter lägen? Det är viktigt på en dubbelkopplingslåda. Jag har missat det ibland och då kan den få för sig att dumpa kopplingen lite hårt och det rycker till. Annars är det väl bara åka in och läsa felkoder och visa servicegubbarna..

På min passat med DSG (samma typ av låda) fick jag byta svänghjul. strax över 20kkr skulle kostnaden blivit på det. Nej fyfasen, kommer aldrig att äga en DSG, powershift, MPS eller vad dom nu kallar lådorna privat!
av Exquattro
Det är kanske lite dumt att måla fan på väggen innan någon sakkunnig har gett sitt utlåtande. Om det nu skulle vara något fel, är det inte 8000mil garanti eftersom den är servad ordentligt eller gäller det bara motorn specifikt?
av Drasko
Tack för alla svar. :)

Ska lämna in bilen till Bilia så får dem lyssna på oljudet. Bilen har varit servad för 700mil sedan, tänkte mer på senaste mjukvaran med den borde ha den med tanke på att det var inte så längesen den var på service.
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]