Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av philipsguy
V70 automat, kör ofta med Adaptiv farthållare på motorväg och då och då kan det plinga till och så visas "Adaptiv farthållare urkopplad" och bilen tappar fart. Detta hände även på min my11. Någon mer som har detta problem eller vet varför inkoppling sker?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har aldrig sett det förutom när farten understiger 30km/h men de problemen har du ju inte på en MY14.

Däremot får man ju övertäckt sensor någon gång då och då vid blötsnö.

Vad är det för väglag när du ser detta?
Användarvisningsbild
av Perra83
Får det meddelandet när motorvarvet kommer under tomgångsvarv men det är inget fel. En automat kommer växla ner innan motorvarvet går ner så lågt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det ska ju hända om du exempelvis inte har säkerhetsbältet på dig (får du varning för det) eller kopplar ur DSTC (men det sitter du väl inte och gör för ro skull?).
Om radarplattan är full med snö klagar den separat på det, så då får man direkt reda på anledningen till urkopplingen. Har du gnytt hos Volvo, för att se om den lagrat några intressanta felkoder om detta?
Användarvisningsbild
av andreas 80
De normala sakerna är ju att radar eller kamera blir blockerad, men då bör man också få ett extra meddelande om det.
Annars är det som tidigare nämnt att inget bälte, ABS/DSTC ingrepp t.ex. också avbryter.

Andra orsaker bör det finnas felkod lagrad för, du skulle kunna be verkstaden se om det finns något som förklarar beteendet.
av miksil
Kopplas väl även ur om man gasat själv under en stund. Så har du gjort ngn omkörning eller liknande när det inträffat? Eller har du vilat foten mot gaspedalen?
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har upplevd på Römö strand i dk att den stängas. Stranden är typ 2 km i bredden och radarn får inga reflektioner tillbaka. Den hållar hele tiden koll på stationära objekt och om de inte finns stängs systemet.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Körde i kö i 10 km/h idag och när kön stannade gjorde förstås bilen det med. Efter att stått still några sekunder och bilarna framför kommit kanske 10 meter så tryckte jag på gasen för att fortsätta och ett par sekunder senare kom meddelandet att farthållaren kopplats ur.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det får man om bilens detektorer inte ser bilen framför. Då kopplas farthållaren ur, för under 30 km/h kan den bara vara aktiv när man följer ett annat fordon. Om det framför exempelvis svänger åt sidan tappar din bil bort det, och har du inte hunnit över 30 km/h då, då blir det urkoppling.

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]