Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abcd1234
När jag vet vilka datum bilen är "ledig" kommer jag ringa till verkstaden för att få bilen kollad men tills dess hoppas jag att ni kan har svaret på varför det sker.

Har en Volvo 2.4D MY10 som i mitten av november 2013 (ungefär för 3 månader sedan) var inne på service, då hade bilen gått i runda slängar 11.000 mil. Både 3000 mil och 12 månader hamnade ungefär jämnt där så jag vet inte riktigt om det var datum eller mil som triggade service. Den service som gjordes då var lite dyrare och innehöll bland annat byte av filter och olja, om jag har fattat det rätt så motsvarade innehållet det som brukar kallas för 12.000 mil-service.

Nu har det alltså gått ungefär 3 månader och bilen har strax över tusen mil till på mätaren (12.040 mil) och idag började meddelandet "Boka tid för service" att dyka upp. Varken tid eller antal mil borde redan nu trigga detta om det inte är så att man vid 12.000 mil alltid måste göra services oavsett när den gjordes tidigare.

Vad kan vara orsaken till att meddelandet dyker upp redan nu, är det alltid en service vid 12.000 oavsett historik? Om mekanikerna glömde att nolla borde väl meddelandet ha dykt upp tidigare eller är det en separat datum och milklocka som måste nollställas, t.ex. att bilen nollställdes för mil men att datumet inte flyttades fram ett år?
Användarvisningsbild
av joel80
Kolla när servicen innan den vid 11k mil är gjord och se om den som kom upp nu matchar mil eller tid från den.. isåfall är det ju möjligt att man glömt nolla det ena.. (om det nu kan funka så..) :)
av abcd1234
Den service som gjordes innan var vid 8.500 mil och gjordes nästan exakt på dagen 12 månader tidigare, ingen av intervallen verkar passa in på 3.000 mil eller 12 månader.
Användarvisningsbild
av GustavB
Hade samma på min xc70. Servade den vid 1år ca 1500 mil. Sen dök "boka service" upp igen efter nån månad. Då nollställde de bara den.
av abcd1234
Har nu varit hos verkstaden och nollställt så att notisen för att "Boka service" inte dyker upp. Enligt serviceteknikern har det hänt tidigare (på andra bilar) att notisen börjar visa sig alldeles för tidigt, han visste personligen inte vad det berodde på utan på den här verkstaden så nollställde man bara igen när det sker.

Nollställningen gjordes på ett liknande sätt som beskrivits i andra trådar här på forumet, trycka in trippmätaren med mera.

Så vet man med sig att det faktiskt inte är dags för service borde man enkelt kunna nollställa det själv istället för att ta bilen till verkstaden utan att det ställer till med problem längre fram.
av abcd1234
svedan skrev:men då lyser väl service nästa gång lite sent? Milen resp 3 månader är väl "borträknade"?
Ja precis, uppmaningen om service kommer visas 3000 mil eller 12 månader från att den har nollställts så man måste själva hålla reda på när det är dags för service nästa gång.
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]