Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

My14 V70D5 automat med paddlar.
Har problem med att det sker nedväxling kanske en gång i veckan från tvåan till ettan istället för trean, tex när man kör på låg hastighet i en sväng. Växelindikatorn visar 1 i instrumentet som om jag växlat ned med paddeln. Oavsett hur mycket jag gasar sker ingen uppväxling förrän jag växlar upp med paddeln. Detta händer oftast på morgonen med kall motor när jag kör ut från uppfarten och kör långsamt i en kurva nära huset. Någon enstaka gång har tvåan hamnat i. Bilen verkar tro att jag växlat ned med paddeln, och som sagt hur mycket jag än gasar så sker ingen uppväxling och det har aldrig hänt på trean eller högre växel så glapp i knappen kan det väl inte vara.
På märkesverkstan säger man att det inte går att reproducera och därmed inte går att reklamera. Är det svårt att förstå min beskrivning? Jag menar att det finns risk för påkörning bakifrån när man istället för att accelera plötsligt närapå stannar utan att bromsljusen tänds. Självklart har jag inte fingrarna i närheten av paddlarna.
Har någon annan liknande problem eller erfarenheter där verkstan inte vill acceptera en beskrivning som fel? Jag vill inte att de ska skruva sönder bilen för att hitta felet utan rapportera detta som fel till Volvo, det är endast hos en ÅF man kam göra en reklamation enligt kundtjänst.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]