Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Icebear
Hej!
Som rubriken säger ROST!
Jag har fått rost i stenskott ovanför vindrutan.Det är som kant som sticker upp så att stenskotten träffar där i stället för
att flyga över taket!Är inte taket galvat? Upplever att det är mycket sämre rostskydd på nya v70 om man
jämför med v70n MY05 som troligtvis hade galvat tak.Ska försöka fixa det nästa helg med hagmas 2 komponent epoxigrund
så att det inte kommer tillbaka.Man borde kanske sätta någon plastfilm som skydd för framtida stenskott.
Är det någon som har bra tips hur man kan skydda kanten ovanför vindrutan så man slipper stenskott där?
//Summum No1.
av Droopy
Har sett samma sak på min 12a, precis i välvningen av taket har jag fått två stenskott och man ser att det börjat att rosta i dom.

Men blir det plåtrent börjar det ju ochså att rosta på en gång. Ska lämna in min till en som håller på med spotrepair, de borde ju kunna få det snyggt....kanske.

Plastfilm går ju men de har en förmåga att gulna och bli svarta i kanterna.
Användarvisningsbild
av bem
Ja, V70N var bättre för det var en gummilist som välvde uppåt, på V70 II välver gummilisten neråt som en ränna så stenar kan träffa kanten alldeles utanför glasrutan där ingen gummilist kan rikta iväg stenen bort från karossen. Faktiskt riktigt dumt på V70 II. Se bilden från min V70 II (MY14).

/Bo

Bild
av Icebear
Ja exakt!
Finns det någon plastfilm som man kan sätta på precis som taxi bilar?
Och Tack för bilden!Då kanske många förstår att det här är ett bekymmer! :-O)
Användarvisningsbild
av bem
Som jämförelse hur gummilisten det ser ut på V70N.
Hade en V70N förut som jag hade från 2001-2013 och inga stenskott tog ovanför rutkanten under den tiden (körde över 40000 mil med den).

/Bo

Bild
av Droopy
blundahl skrev:Ja vad ska man säga!
Ett stenskott på ovanför vindrutan borde hålla ett tag innan det börjar rosta om det hade varit galvad plåt :(
Jo, lite irriterande är det allt, och som du säger, galvat och det hade ju inte gjort så mycket.
av Icebear
Hej Droopy!
Hoppas det finns någon smart lösning på det här!
För om man vill behålla bilen ett tag så vill man ju inte att den ska rosta upp :evil:
Ska försöka slipa ner till plåtrent och sedan lägga på hagmans 2komponet epoxigrund ,färg ,klarlack och
hoppas på att det inte kommer tillbaka :shock:
V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte