Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Ibland har det diskuterats här om man vinner något förbrukningsmässigt på att först värma motorn med diesel och sen köra iväg, förhoppningsvis med lägre förbrukning, jämfört med att starta kallt direkt.
Då jag har 30 km till jobbet och kan köra 28 av dessa med farthållaren till har jag god möjlighet att köra samma sträcka på samma sätt gång på gång. Trafiken här är såpass gles att den sällan påverkar farten.
Sagt och gjort. I måndags körde jag utan värmare, i dag två minuter innan värmaren gått färdigt. Snittförbrukning utan förvärmning: 7,3 l/100 km. Snittförbrukning med förvärmning: 7,5 l/100 km.
Temperaturen ute skiljde bara någon grad. Nu kan det förstås ha blåst lite mer eller mindre eller så, men även om två dagars körning är för lite för att vara något statisktiskt säkerställt underlag kan jag redan nu misstänka att jag i princip inte vinner någonting alls under körsträckan på att ha eldat upp en skvätt diesel innan jag åker iväg. Bortsett från att bilen är trevligare att åka i, förstås.

Jag ska prova några gånger till, så får vi se om det håller i sig. Det här var med en utetemperatur en eller två grader över nollan.
Användarvisningsbild
av joel80
Alltid kul med tester! :)
Har du en OBD2-läsare kan du göra som jag gjort ett par tester på också, att se när du uppnår "samma" motortemperatur utan värmaren som med värmaren.
För mig var jag ikapp den värme motorn hade vid start (60grader) med värmare efter ca 5km körning från kall bil i -4.

Kör du med eller utan extravärmaren på när du kör? Och stänger du av dieselvärmaren manuellt när du kör iväg?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Temperaturen ute skiljde bara någon grad. Nu kan det förstås ha blåst lite mer eller mindre eller så, men även om två dagars körning är för lite för att vara något statisktiskt säkerställt underlag kan jag redan nu misstänka att jag i princip inte vinner någonting alls under körsträckan på att ha eldat upp en skvätt diesel innan jag åker iväg.
Kul att du testar..... teori och praktik hänger ihop här.

Dagens helsyntetiska oljor blir inte trögflytande innan man når extrema köldgrader, dessutom behöver inte dieseln gå med fetare blandning som en bensinare måste ha innan den är genomvarm. Därför sparar du minimalt på att förvärma motorn.

Samma sak, om man kör massor med korta sträckor med många start och stopp så motorn inte hinner bli varm så är dieseln perfekt för körstilen gör att förbrukningen knapp alls jämfört med om du kör samma körning med genomvarm motor.

Om man utsätter en bensinare för den körningen med flera starter utan att motorn är varm så skenar förbrukningen.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Förstår jag rätt att 7.3 resp. 7.5 är mätt vid pump?
Användarvisningsbild
av joel80
Nej det tror jag inte.. det är nog färddatorsiffror. En tankning efter 30km skulle ändå inte säga så mycket..
Min uppfattning är att färddatorn i min bil räknar fel men gör det med en viss konstant ratio. Alltså att jag i allfall på min bil kan jämföra färddatorns siffror med varandra för att bestämma vilken resa som vdrog mer eller mindre än den andra. Jag gissar att det är så för apersson också.
av timebandit
Jag ligger på 0.67 i förbrukning mätt vid pump med Dieselvärmare som går på tidur 4 dagar i veckan. Samt att värmaren alltid går igång vid 4 grader eller lägre. Brukar snitta 0.65 utan värmaren då jag precis lagat den. Man gör knappast någon vinst med värmaren men komfort. Verkar som att man inte slösar så många droppar heller för min del. Kör V50 2.0D 2007.
Detta är med dubbdäck och en resa på 2.5mil.
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
0,02l/mil är väl inte värt att inte använda värmaren?

Stå och skrapa rutor och frysa och imma ner rutorna i bilen gjorde man förr, inte 2014!!
av timebandit
Hade inte våran bil haft dpf så kanske jag inte hade lagt tid å pengar på värmaren men nu är det tyvärr så. Skönt att ha isfria rutor å varm kupé Och regenereringar som fungerar.
Användarvisningsbild
av joel80
Min känsla är att det drar betydligt mer än så.. varje timme den står och tuffar får man ju räkna med en halvliters förbrukning.
Säg att man kör det totalt 12 timmar under en tank så har man gjort av med 6l på värmaren. Det gör ju 10% om man tankar 66l istället för 60l. Säg att man kört 80 mil, då ökar det från 0,75 till 0,83. Jag har svårt att se att man kan hämta hem det på de första kilometrarna varje resa då motorn är varmare än utan värmaren.

Timebandit, kan andra faktorer spelat in på den rätt lilla ändringen?
av AndS
Vill inte vara elak men tråden känns krystad, men väljer man en D5 motor och sedan räknar på hur man kan spara 2-3cl/mil genom att inte köra med dieselvärmaren när det är kallt och då sätta sig i en kall bil efter man skrapat rutorna isfria känns för mig helt fel. Där värmaren dessutom ingår som standard.
Vill man jaga förbrukning blir det att välja minsta möjliga motor med lägsta förbrukning.
Ber om ursäkt att jag spårade ur i inlägget, kunde inte låta bli utifrån hur vi köper stora tunga bilar med kraftiga motorer och sedan jagar några cl diesel där säkerligen merparten av oss skulle klara oss med mindre motorer.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan