- tis 11 feb 2014, 21:20
#835248
Ibland har det diskuterats här om man vinner något förbrukningsmässigt på att först värma motorn med diesel och sen köra iväg, förhoppningsvis med lägre förbrukning, jämfört med att starta kallt direkt.
Då jag har 30 km till jobbet och kan köra 28 av dessa med farthållaren till har jag god möjlighet att köra samma sträcka på samma sätt gång på gång. Trafiken här är såpass gles att den sällan påverkar farten.
Sagt och gjort. I måndags körde jag utan värmare, i dag två minuter innan värmaren gått färdigt. Snittförbrukning utan förvärmning: 7,3 l/100 km. Snittförbrukning med förvärmning: 7,5 l/100 km.
Temperaturen ute skiljde bara någon grad. Nu kan det förstås ha blåst lite mer eller mindre eller så, men även om två dagars körning är för lite för att vara något statisktiskt säkerställt underlag kan jag redan nu misstänka att jag i princip inte vinner någonting alls under körsträckan på att ha eldat upp en skvätt diesel innan jag åker iväg. Bortsett från att bilen är trevligare att åka i, förstås.
Jag ska prova några gånger till, så får vi se om det håller i sig. Det här var med en utetemperatur en eller två grader över nollan.
Då jag har 30 km till jobbet och kan köra 28 av dessa med farthållaren till har jag god möjlighet att köra samma sträcka på samma sätt gång på gång. Trafiken här är såpass gles att den sällan påverkar farten.
Sagt och gjort. I måndags körde jag utan värmare, i dag två minuter innan värmaren gått färdigt. Snittförbrukning utan förvärmning: 7,3 l/100 km. Snittförbrukning med förvärmning: 7,5 l/100 km.
Temperaturen ute skiljde bara någon grad. Nu kan det förstås ha blåst lite mer eller mindre eller så, men även om två dagars körning är för lite för att vara något statisktiskt säkerställt underlag kan jag redan nu misstänka att jag i princip inte vinner någonting alls under körsträckan på att ha eldat upp en skvätt diesel innan jag åker iväg. Bortsett från att bilen är trevligare att åka i, förstås.
Jag ska prova några gånger till, så får vi se om det håller i sig. Det här var med en utetemperatur en eller två grader över nollan.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.