- lör 08 feb 2014, 17:11
Ja då har jag äntligen bytt olja i ALLA axlar ink automaten och kan säga till er som funderar på samma sak. GÖR DET!! En stor skillnad i både upp och nerväxling. Nu är jag iof en gammal mek så lite känsla sitter väl kvar men tom gumman märkte en klar skillnad. Oljan var som jag misstänkte jävligt mörk och skulle man skicka in en slurk och göra ett oljeprov så misstänker jag att man skulle få rekomendationen att byta. Oljan i resterande axlar ink Haldex kopplingen var inte heller så najs. Anmärkningsvärt var att jag kollade nivån i bakaxeln pga av att jag har haft oljud i bakaxeln (se tidigare tråd av mig) och där saknades ca 2 dl?? fyllde på innan verkstan böt. Nu är faktiskt oljudet helt borta i bakaxeln7haldexen vilket det nu var det lät i..Bilen har gått ca 17000 mil så säger inte så mycket om den sörja som ska kallas olja. Det konstiga tycker jag är att det inte finns nån rekomenderad bytesintervall. Tänk på det om ni har funderingar på att byta själv att det inte sitter några avtappningspluggar i axlarna så man behöver en oljesug eller liknande för att tappa ur. Automaten är en självklarhet att en volvo verkstad ska byta som vet hur man gör. Jag betalade ca 5000 all ink. :D
- By Tomas803