Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
Hej
Har precis införskaffat mig en V70 D3 med Värmare som har tidur.

T1 har jag satt på avresetid till jobbet Och T2 har jag satt på hem från jobbet...
Har dock bara ca 10 minuter bilfärd till jobbet...

Direkt start fungera om jag fatta rätt att den kunde man dra igång om man tex. skulle in i en butik för att handla då kom man sedan ut till en varm bil ?

Dock är jag lite osäker på om jag ska ha Extravärmare på AV eller PÅ ?
Den hjälper till så att motorn kommer upp snabbare i temp om jag fattat rätt men är det bra att ha den på när man åker så korta sträckor som jag gör när jag åker till och hem från jobbet ?

Har programerat tiduret nu på morgonen men det ryker ingenting under bilen och det ser inte ut som att det smälter någon snö heller...
jag återkommer om det är varmt eller ej i bilen då jag bara kan se bilen från min bostad.
Senast redigerad av 1 Pnjk, redigerad totalt 0 gånger.
av Pnjk
Sett att många skrivit att deras ryker ganska mycket och att folk skriver att det är helt normalt...

Hur som helst så var bilen varm imorse så den funkar klockrent.
Dock hör jag bara att det surrar lite grann om bilen, väldigt väldigt lågt knappt så man hör det.
Brummar ju inte alls som vissa bilar som man går förbi.

Nån som kan svara på min andra fråga ?
av Pnjk
Henry_Fågeljazz skrev:Bäst funktion och snabbast uppvärmning av kupén får du i läget "extravärme på". Jag anser att det bör vara normalläget vintertid.

Hälsningar
Henry
Även om man bara kör kortare sträckor på 10 minuter ?

Men gäller det bara om man inte har haft värmaren programerad ? för då är det ju redan varmt i bilen ?
av joskarl
Jag anser att värmaren ska vara på. Att du kör kort sträcka saknar ju betydelse eftersom värmaren redan går när du startar bilen. När du kommer fram stannar ju värmaren, om den inte redan stannat för att den uppnått tillräckligt hög motortemperatur. Om du kör längre sträcka och det är kallt slipper du sätta på värmaren om den är på auto. Om du däremot kör max 10 min och inte har startat värmaren innan kan det vara onödigt att ha igång den. Min värmare ryker inte ett dugg.
av Pnjk
joskarl skrev:Jag anser att värmaren ska vara på. Att du kör kort sträcka saknar ju betydelse eftersom värmaren redan går när du startar bilen. När du kommer fram stannar ju värmaren, om den inte redan stannat för att den uppnått tillräckligt hög motortemperatur. Om du kör längre sträcka och det är kallt slipper du sätta på värmaren om den är på auto. Om du däremot kör max 10 min och inte har startat värmaren innan kan det vara onödigt att ha igång den. Min värmare ryker inte ett dugg.
Tack för infon... Då kör jag så :)
Användarvisningsbild
av sony
Direkt start är inget speciellt utan samma sak som t1och t2 fast du sätter den i gång direkt. Med andra ord om jag glömmer att programmera avresan går jag till bilen och startar uppvärmningen med direkt start på . Men det hjälper inte om du ska köra iväg direkt. Det tar lika mycke tid att värma upp bilen som när du programmerar detta.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]