Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jock80
Jag står och väljer mellan dessa två modeller och skulle behöva lite hjälp av er med för- och nackdelar .
Bil 1 - V70 drive MY 10 momentum 18500mil, sommar+vinterdäck och drag
Bil 2 - V70 2.0F MY08 summum+R-design 10000mil, sommar+vinterdäck och drag
Båda bilarna är fullservade och uppfyller mina krav på utrustning dock får man ju mycket mer extrautrustning i 2.0an såsom elbaklucka, elinfällbara speglar, elstolar, helskinn mm. Jag kommer att använda bilen som klassisk familjebil och fram och tillbaka till jobbet ca 5 mil t/r. På ett år skulle jag tippa på att bilen kommer rulla mellan 1500-2000mil. Efter prutning hoppas jag kunna få köpa bilarna för mellan 105-110 tkr.

Så hjälp mig, vilken bil bör jag välja och varför..
av perhall
Tycker redan från början att Bil 2 verkar skum, Summum + R-design har nämligen aldrig funnits. Kan du inte länka upp bilarna så kan vi hjälpa dig mer...
av Jock80
perhall skrev:Tycker redan från början att Bil 2 verkar skum, Summum + R-design har nämligen aldrig funnits. Kan du inte länka upp bilarna så kan vi hjälpa dig mer...
Ok, säljaren pratade nämligen både om summumpaket och R-design.. :roll: Men att det är R-design är jag säker på då brorsan har en sådan.. :)
Användarvisningsbild
av daSea
perhall skrev:Tycker redan från början att Bil 2 verkar skum, Summum + R-design har nämligen aldrig funnits. Kan du inte länka upp bilarna så kan vi hjälpa dig mer...
Kan ju helt enkelt vara så att det är en bil med Summumnivå som sedan, i efterhand utrustats med t.ex. exteriört R-designpaket, såsom backspegelkåpor, grill med R-designemblem och R-design dimljusram. R-design fanns väl överhuvudtaget inte till de första V70II-modellerna -09...

Om det är en äkta R-design så är det ju så att den skall ha R-designens interiör också som blå mätartavlor, sportratt med R-designlogo, sportstolar i läder med R-designlogo m.m. Chassit skall också vara sänkt 15 mm och bilen skall ha sportavgassystem med kromat runt ändrör.

jag hade tidigare en V70II 2.0F MY09 och det är duglig bil. Motorn är lite klen och därför högvarvig. Men om man inte konstant ligger och sträckkör på motorväg så är det inget problem. man får anpassa sin körstil. Kan sakna nödvändig kraft och fartresurs vid omkörningar m.m. så det gäller att vara lite mer planerad i sin körning. Själv gick jag från en trevlig liten pigg BMW 330i med rak 6:a på 231 Hk och det var lite jobbigt i början. Efter 3 år bytte jag till en D5:a och nu är körglädjen betydligt större igen.

Under mina år låg jag på en snittförbrukning på ca 1,5 L/milen, körde enbart på E85. Hade aldrig några problem med motor eller gången på bilen, inte ens på vintern och då använde jag aldrig motorvärmaren. (hade ingen el vid parkeringen). Man har ett extra oljebyte varannat 1000-tals mil, alltså oljebyte efter 1000 mil sen ord. service efter ytterligare 1000-mil, sen oljebyte igen efter 1000-mil sen ny service efter det osv. Men på en diesel med serviceintervall 3000 mil har du ändå en underhållsservice varje år även om du inte kört så långt. Oljeservicen på min 2.0F kostade ca 12-1300 på Volvo, så inte så farligt.

Drive-bilarna är väl ändå klenare 109 Hk på de tidiga modellerna... Har ingen erfarenhet av dem förutom att det dräller av dem i Bilhallarna... folk kanske tröttnar på dem...?
Användarvisningsbild
av bem
Är nog i och för sig inget fel med nån av bilarna men det finns bättre motorer än vad som sitter i dessa. Men mycket hänger på ditt körsätt.

V70 DRIVe 2010, där har du den lite äldre 1,6 liters 4 cyl turbodieseln med 109 hk och ej självrengörande partikelfilter och det är dyrt att följa service(=bytes)intervallet på detta partikelfilter. Nyare DRIVe och många andra dieselmotorer i Volvos sortiment har självrengörande partikelfilter. Du skriver inte om det är automat eller manuell växellåda men automat på en DRIVe är kanske inte optimalt vad gäller accelerationsförmågan, bered dig på att planera omkörningar då det ej händer så jättemycket när du trampar ner kickdown. Men DRIVe är å andra sidan snåla så där kommer du nog gilla bilen om du kör lugnt. Momentum är en lagom utrustningsnivå. Har bilen tidur till dieselvärmaren? Kolla upp det för utan tidur har du egentligen bara en halvdan lösning med dieselvärmaren tycker jag. 18500 mil, ja det är en del mil men den har nog mycket kvar att ge än (jag körde över 40000 mil med min förra V70 2.4 bensinare). Drag är ju bra att ha.

V70 2.0F (Flexifuel) 4 cyl 145 hk, där får du korta serviceintervaller på bara 1000 mil (eller 1 år vilket som inträffar först) vilket är en nackdel att titt som tätt behöva in för service. Många har haft problem med spridarna när de kört mycket på etanol, kolla upp detta mer så du vet vad du ger dig in på i så fall (kör du på bensin skall det inte vara nåt problem med detta). Exempel: http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... en-ryckfri
10000 mil är ju lite bättre än den andra Volvon. Motorn 2.0F kanske inte är nåt under av prestanda men för normal körning lär den nog räcka till. Men tänk på ett en V70 II är en stor och ganska tung bil så den mår lite bättre med en större motor egentligen, och blir ju lite roligare att köra då också.

Både DRIVe och 2.0F har låg skatt såvitt jag kommer ihåg så det är en positiv faktor också med dessa.
Se dock upp med AC pumpen på bilarna, det är en svag punkt på de tidigare årgångarna som kan ge rätt otrevliga följdeffekter om du får ett ras på den och multiremmen går av - läs mer på jagrullar om folk som råkat ut för detta.

Personligen var jag igenom ungefär den process du är i nu fast för 4-2 mån sen då jag kartlade vilken V70 som kunde passa mig bäst idag. Det var nära det blev en beg V70 2.4D, DRIVe, D2 eller D3 men det slutade med en helt ny V70 D3 2014 (Momentum Business med Klimatpaket+VOC).

Jag skulle nog kolla in även på V70 2.4D 5 cyl 2.4 lit 175 hk turbodiesel 2010 för det är en motor som passar en stor bil som V70 lite bättre, speciellt om du tänker dra en del släp. Ganska bra utbud på dessa också. Kanske blir svårt att hitta en med låga mil i det spann du verkar kolla (105-110 tkr) men vem vet, kolla i alla fall. Det finns även V70 2.0D 4 cyl 136 hk turbodiesel 2008-2010 du kan spana in.

Lycka till med ev bilköp.

/Bo
av mattish
DRIVe är en trevligare motor än 2.0F som jag anser vara riktigt tråkig i V70, surrig och trött. Ingen är några raketer, men dieseln har åtminstone ett vridmoment att använda. Automat fanns inte till DRIVe 2010.

Dock så är ju 2.0F trevligare utrustad som du själv skriver. Det är ingen R-design utan en Summum där man monterat de yttre R-designdetaljerna i efterhand. Fattas sportratt, blåa instrument, sportchassi, vinge osv... Förutsatt att det är den i Jönköping för 119kkr.
av Jock80
Det blir att provköra bägge bilarna i helgen och efter detta hoppas jag det blir lättare att bestämma vilken jag köper.. =)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Av dom två skulle jag nog gått på DrivE även om den har lite mindre utrustning, en V70 med DrivE motor har låg driftskostnad.
av Lövet
DRIVe har en rejält dyr service vid 24.000 mil som påverkar ekonomin väldigt mycket. Både kamremsbyte och partikelfilterbyte i samma service. Räkna med i storleksordningen 20 tusen kronor. 2.0F har inga dyra servicar alls och om man ändå bara kör 1000 mil per år spelar det kortare serviceintervallet ingen större roll. Kan man leva med att 2.0F är en lite trött och surrig motor är den totalekonomiskt bland det bästa som finns i volvoutbudet.
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]