Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har nyligen skaffat en 2,5FT Momentum Automat -10 med performance högtalare (låter helt okej) som ersätter S60in som snart försvinner (kassa högtalare i den bara krånglar premium sound) Vad är det för skinn i V70 Momentum? Hur ska det tunna skinnet hålla i 40.000 mil?? Långt ifrån S80 Executive -07 den hade 5 gånger tjockare skinn i jämförelse, problemet är med dessa vanliga V70 momentum att skinnet korvar sig till och med en ny MY14 i bilhallen hade korvat skinn i bilen. Förövrigt tycker jag halvskinnstolarna är riktigt bekväma. Bild
Din ser fin ut, den på bilden har rullat ca 18.000 mil, ska se sen om jag kan gå ut och ta ett kort på den jag har som rullat 9.000 mil.
Användarvisningsbild
av bem
Ja jag tror skinnet på V70 II på det som kallas Vittinge textil/läder är lite väl tunt och tvivlar det kommer hålla lika bra som i motsvarande V70N som där hette Anholt textil/läder. Har nämligen kört bägge, V70N i över 40000 mil och min nya V70 D3 2014 i snart 400 mil. Tyget tror jag nog håller i min nya V70 men jag är tveksam till skinnet då det är tunt och lite sladdrigt. Jag har svårt att förstå Volvo hur de tänkte ang skinnet. Dels tror jag det är för tunt som sagt för att hålla bilens livslängd dels är det väl sladdrigt och verkar töja sig så det blir "slappt" efter ett tag. Det var bättre förr med Anholt textil/läder i V70N enligt min mening då den är otroligt hållbar. Gick i stort sett ej se att min förra V70N hade gått över 40000 mil av förarstolen att döma då den såg väldigt fräsch ut. Inga hål, inge sömmar som släppt, skinnet såg fräscht ut fortfarande, inga rynkor och inget fladdrigt skinn.
Visst sitter man bekvämt i den nya V70 men tyvärr gjorde de sittdynan kortare i V70 II vilket är en lite nackdel för folk men långa lår (som jag).

/Bo
Mycket har ju blivit bättre med V70II men det är förundrande att den blivit sämre på vissa få punkter. :???:
Användarvisningsbild
av Doffen
Lite triks:

Bruke varmluftpistol å varme skinnet, så trekker det seg i sammen.
Må bare være forsiktig å ikke varme på samme plass for lenge, da brenner du det.
Etter prosessen så må du behandle skinnet med skinnbehandling

Har forsøkt det selv på min gamle V70 med delskinn
Og det fungerte meget bra!
av femman
Tyvärr blir skinnklädslarna/detajerna bara av sämre kvalitet för varje årsmodell. Dagens "skinn" är tunt och målat. Skandal egentligen.
Användarvisningsbild
av bem
Nu är jag inte säker på om det skinn som är i sätena på V70 II Summum eller i klädseln Dynamic har tjockare läder men det tror jag. Volvo borde erbjuda lite mer halvläder än bara en enda (jag bortser nu från den syntetiska läderimitationen i Sunby textil/T-Tech) varav en borde vara med tjockare och ej så tänjbart läder. Jag skulle gladeligen betala lite extra för det bara jag vet att det håller. Visst är det retsamt med en i övrigt fin bil som fått sunkig klädsel för att tillverkaren valt lite tveksam kvaliet på hela eller delar av sätesklädseln.
Varför måste det vara skinnkanter på sätena förresten, kan man inte ha nåt riktigt hållbart tyg även i ytterkanterna? Eller håller det inte?

/Bo
av Droopy
simonhalmstad skrev:Vi har nyligen skaffat en 2,5FT Momentum Automat -10 med performance högtalare (låter helt okej) som ersätter S60in som snart försvinner (kassa högtalare i den bara krånglar premium sound) Vad är det för skinn i V70 Momentum? Hur ska det tunna skinnet hålla i 40.000 mil?? Långt ifrån S80 Executive -07 den hade 5 gånger tjockare skinn i jämförelse, problemet är med dessa vanliga V70 momentum att skinnet korvar sig till och med en ny MY14 i bilhallen hade korvat skinn i bilen. Förövrigt tycker jag halvskinnstolarna är riktigt bekväma. Bild

Sådär ser det ut på min ORE efter 2500mil, skinnet är bara något tunt dynga numera, tyvär.
Användarvisningsbild
av xerent
bem skrev:Nu är jag inte säker på om det skinn som är i sätena på V70 II Summum eller i klädseln Dynamic har tjockare läder men det tror jag. Volvo borde erbjuda lite mer halvläder än bara en enda (jag bortser nu från den syntetiska läderimitationen i Sunby textil/T-Tech) varav en borde vara med tjockare och ej så tänjbart läder. Jag skulle gladeligen betala lite extra för det bara jag vet att det håller.
Upplever inte att skinnet korvar sig i min Summum -10. Så det kanske ligger något i det du säger. Däremot lite torrsprickor, men det beror nog mest på att första ägaren inte underhållsbehandlat klädseln de första två åren.
Senast redigerad av 1 xerent, redigerad totalt 0 gånger.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]