Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MagnusH
Efter att ha haft min V70 MY11 Drive (109HK) i snart fyra år dags att se om det värt att byta till ny.

Det jag funderar på är D4 motorn (181HK fyrcylindrig) och Summum (miljöklassad) + Business Edition Pro + Delbart drag.

Mina funderingar:
* Är det samma chassikonstruktion som jag redan har? Kommer jag att märka någon skillnad körmässigt (förutom piggare motor vilket jag iofs inte prioriterar så högt eftersom de 109 hk funkar för mitt behov)?
* Funkar takluckan vettigt (som verkar ingå i ovanstående konfiguration)? Läste något om att takhöjden blir något lägre.
* Kommer MY15 att innebära stora förändringar i grundkonstruktionen? Värt att vänta?

// Magnus
Användarvisningsbild
av xerent
Samma chassikonstruktion ja. Ratt och instrumentpanel skiljer ju, och motorn då. Annars är det nog inte så stora skillnader. Det är ju ett facelift till MY14, inte en ny modell.
Enligt rykten kommer V70 pensioneras efter MY15 och ersättas av en ny V90 till MY16 (eller MY17?).
Användarvisningsbild
av SvenB
MagnusH skrev: Det jag funderar på är D4 motorn (181HK fyrcylindrig) och Summum (miljöklassad)
Den är bara miljöklassad under vissa villkor, däcksbegränsning. (Enligt Bygg din Volvo) :!:
av mortimer
Blir isåfall spännande. Men å andra sidan kan jag inte se varför Volvo isåfall lägger ner sitt flaggskepp; det är ju Sveriges mest sålda bil till. Utan att ha mer fakta på benen så skulle jag nog allt våga påstå att det är V70n som Volvo lever på.
Användarvisningsbild
av bem
MagnusH skrev:Efter att ha haft min V70 MY11 Drive (109HK) i snart fyra år dags att se om det värt att byta till ny.
Det jag funderar på är D4 motorn (181HK fyrcylindrig) och Summum (miljöklassad) + Business Edition Pro + Delbart drag.
Låter som en bra specifikation. Klimatpaket med VOC (Volvo On Call) kunde ju vara ett bra tillägg också i vårt vinterklimat. Kanske även Lastpaketet så man får laminerade rutor för ännu tystare i kupén (hade det i min förra V70 men inte i min nya, och det är viss skillnad speciellt när man kör på dubbat).
Den nya 4-cylindriga VEA motorn på 2.0 liter 181 hk har fått mycket positiva omdömen både i press och bland de Volvoägare som hittills fått den levererad och som väl vid det här laget hunnit några hundra mil med sina (svårt att veta hur de håller och så i längden, än).
Lägg på automaten så får du en 8-stegad låda som enligt de som har den ger väldigt mjuka och fina växlingar.
Jag har själv en ny 2014 V70 D3 (manuell) Momentum Business med Klimatpaket+VOC som jag är nöjd med, dock bara kört 340 mil men inga problem hittills.
MagnusH skrev: Mina funderingar:
* Är det samma chassikonstruktion som jag redan har? Kommer jag att märka någon skillnad körmässigt (förutom piggare motor vilket jag iofs inte prioriterar så högt eftersom de 109 hk funkar för mitt behov)?
Det är samma generation på chassit på MY11 och MY14+MY15 (dvs V70 II, 2008-2015). Det är på MY16 som den nya plattformen kommer och då byter V70 namn till V90. Det står lite om den och även en bild på den i auto motor sport "Volvo Bibeln" (156 sidor) som borde finns kvar att köpa på bensinmackar, kiosker osv. Det är historien om Volvo från dåtid till framtid.
MagnusH skrev: * Funkar takluckan vettigt (som verkar ingå i ovanstående konfiguration)? Läste något om att takhöjden blir något lägre.
Min nya V70 2014 har inte tacklucka, men jag har provsuttit MY13 och MY14 med taklucka och det blev för lågt i tak åt mig som är 187 cm lång.
Själv prioriterar jag taklucka väldigt lågt, men om den ingår i nåt paket som du vill ha så har du väl inte mycket att välja på. Besök en Volvohandlare och provsitt en V70 II med taklucka.
MagnusH skrev: * Kommer MY15 att innebära stora förändringar i grundkonstruktionen? Värt att vänta?
// Magnus
I grundkonstruktionen kan det ju knappast bli nån ändring eftersom den helt nya plattformen kommer MY16 och det skulle inte vara nån ekonomi alls för Volvo att göra nån större ändring på bilen överhuvudtaget till MY15 speciellt som det kom en facelift på MY14.
Ingen vet vad som kommer att ingå i utrustningen och ändringar i V70 MY15 jämfört med MY14, men det kan knappast vara några större skillnader. Saker som kanske kan komma är att, förutom VEA D4 som redan finns nu, även få möjlighet välja VEA D2 och D3 som har lite färre hästkrafter, kanske de lyfter över några saker som förr var tillval eller i paket till basutförandet som t ex det Digitala kombiinstrumentet (för övrigt rätt käckt - har det i min V70). Kanske nån ny "jubileumsfärg" för att markera sista årgången av den generationen och kanske samma sak men nån ny aluminiumfälg.

Skall du ha nåt helt nytt ang konstruktionen skall du vänta till MY16 då nya V90 kommer.
Då kommer ju även möjlighet att kunna välja till AWD/4-hjulsdrift för de som vill ha det tillsammans med VEA motorn (inga gamla plattformar får AWD med VEA motorn såvitt jag vet).
Sen vet jag inte om V90 första året kommer erbjudas som hybrid dvs både förbränningsmotor och elmotor men det är möjligt. VEA motorn driver på framhjulen och elmotorn på bakhjulen då. Hur prisbilen på V90 kommer se ut är det väl ingen som vet men vad jag förstått kommer den gå att lyxa till rejält men samtidigt ha utrustningspaket så tjänstebilsåkarna kska ha råd att köpa den. Tydligen skall den få iPadliknande stor skärm och relativt få "knappar" (det mesta ställs in och väljs via skärmen).
En försmak av nya generationen Volvo bilar kan man få se redan på XC90 MY15.
Om du skall ha en V70 MY15 tror jag den kommer gå att beställa ca april nu (modellår brukar växla då hos Volvo) för leverans före semestern.

Om du inte är i akut behov av byta är förstås frestande att vänta på nya V90 men så mycket nytt i den.
Själv är jag lite konservativ av mig vad gäller bilar och hoppar ogärna på nåt helt nytt som ej bevisats vara tillförlitligt några år först.
Oftast är sista årgången av en generation "bäst" ur många synvinklar då alla små som större fel och så oftast rättats till. Kanske kommer det bra kampanjer också för att få folk att köpa sista årgången V70 II och hindra folk att vänta till V90. Kommer ej ihåg hur det var när förra generationen V70N såldes sista året 2008 då den kallades V70 "Classic" om det var några kampanjer på den då.

/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
av s6025t
mortimer skrev:Blir isåfall spännande. Men å andra sidan kan jag inte se varför Volvo isåfall lägger ner sitt flaggskepp; det är ju Sveriges mest sålda bil till. Utan att ha mer fakta på benen så skulle jag nog allt våga påstå att det är V70n som Volvo lever på.
V70 är bara stor här i Sverige XC60 är överlägset mest sålda Volvo med 114000 st mot 26000 V70 även S/V60 o V40 är storsäljare i jämförelse
https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumes
av Lövet
dissonans skrev:T6 '08 med taklucka, jag 186 cm lång och gott om plats kvar även för mitt yviga hår.
Det styrs av hur lång överkropp man har i förhållande till ben. Har du långa ben och kort överkropp funkar takluckan utmärkt även om du är uppåt 190cm. Har du korta ben och lång överkropp är det värre.
av dissonans
Ja, det är såklart en faktor, men min då möjligt något kortare överkropp borde kompenseras av att jag sitter väldigt upprätt. Kanske annorlunda med dynamic-stolarna (som väl inte ens fanns 2008?)?
av MagnusH
Tackar för alla kommentarer!

MY16 känns för länge att vänta och som påpekas brukar det vara lite strul första året på en ny konstruktion.

Automat är inget bra alternativ när jag har två ungar som snart skall börja övningsköra.

Det får bli en tur till herr Månsson i eftermiddag och köra en runda och se om en facelift är värt några hundra tusen...

En annan fråga. 4900 för tidur till värmaren låter vansinnigt dyrt. Det är väl "bara" mjukvara som skall installeras. Någon som fått ner det priset? Eller "på köpet"?

// Magnus

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]