Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aaaaaaalm
Hej!

Precis registrerat mig här, går i tankar om att köpa min första Volvo.
Jag och sambon ska ha barn i april och då 9-3 ss:en är för liten och BMW e39:an för gammal
så har vi mer eller mindre beslutat oss för att köpa en V70 08-. Prisklass beror lite på, men 100-150kkr ca. Helst närmare 100k.

Vi har varit och kikat och provkört några, gillar det mesta (även om man är inbiten Saabförare).
Nu i helgen ska vi antagligen och kika på en V70 D5 2008 Momentum med ca 16k mil på mätaren.
Fullservad, manuell, drag och nyckelavstängning till airbag har den och är mer eller mindre ett krav från vår sida.

Har hört att det finns lite problem med virvelspjäll, är det något man bör ta hårt på?
Verkar kosta väldigt olika att fixa beroende på hur det har hoppat isär om jag förstått rätt?

Sen partikelfilter ska väll inte behöva bytas om allt är som det ska?

Vet om att kammremmen ska bytas vid 18k mil, men det är smällar man får ta. Verkar inte vara svindlande dyrt.

Är det något mer man bör tänka på?

Mvh. Magnus
av svedan
Kört 21 k mil utan bekymmer... Kamremmen kostar nog 6-8000 att byta så den servicen hamnar närmare 10 papp?
Annars är motorn knappt inkörd vid 16000 mil. Dagens nackdel är att motorn är "gammal" och relativt törstig, men jag tycker den är perfekt. Pris har jag ingen aning om, men lycka till med köpet.
På alla -08 bör man kolla hur AC-kompressorn låter. Den byttes på goodwill i typ 60 månader då vissa bilar hade ett måndagsexemplar. Skar lagret stannade pumpen och remmen gick av och med otur drog den sönder kamremmen (= motorras).
av svedan
Rätt, jag kom ihåg totala servicekostnaden (ca 7000 inkl kamremsbyte) Men bara kamrem kostade för ett år sedan ca 3600:- . Har Bilia sänkt priset??
av llesrof
snoddasD5 skrev:kamrem kostar 2700:- och byta på volvo.
Rätt ofta görs detta i samband med service och då blir det dyrare. Mycket dyrare. Väldigt mycket dyrare.
Användarvisningsbild
av bem
Men det ingår mer än bara själva gummiremmen vid kamremsbytet.
På min V70N (2001) kollade jag vad de bytte vid kamremsbytet vid 32000 mil och det var rätt mycket och även vattenpumpen bytte de då liksom miltiremmen (=hjälpaggregrem, flerspårsremmen) och spännrulle. Kalaset gick på 7700 kr med det var inkl 32-tusenmilaservicen.
Tvivlar på att det är nån större skillnad på vad det byter och kostnad på en V70 II 2008.

/Bo
av Aaaaaaalm
Tack för svar :)
På min 9-3 bytte jag kedja vid 15k mil pga fabrikationsfel. Det gick då på ungefär 15kkr utan service :p
Men vad har ni att säga om virvelspjället?
Något annat man bör vara uppmärksam på?
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Skatt 3400:- Men mitt råd köp inte en 185hk den tar mycket mer bränsle än en 163hk eller 175hk volvo själv erkänner ju att det blev nå fel på 185hk motorn. Man provade på den göra om spridare och grejer.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]