Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hunter60
Inför besiktningen ville jag kolla avtagbara dragkroken.
Satte den på plats och där satt den utan problem, men när jag skulle lossa den igen gick det inte.
Kan inte trycka in ringen som man skall, utan tar stopp innan klick läge, går att vrida ringen till bottenläget.
Något kärvar ,hur skall man förfara , åka in till verkstaden eller bruka våld.
Tacksam för tips
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Den har inte gått i baklås på nåt sätt så att du måste låsa upp den med nyckeln?

/Kalle
av Mr T
Dom är lite känsliga dom där. Jag brukar spraya lite 5-56 in i fästet varje gång jag använder kroken plus att jag aldrig låter kroken sitta på när jag inte använder den.

Jag skulle testa med att spraya duktigt med 5-56 eller låsspray och se om det hjälper. Jag har svårt att tro att vredet kan ta skada av handkraft så så länge du inte använder verktyg borde det vara lugnt.

Den lilla nyckeln som man låser vredet med går dock sönder väldigt lätt. Använd inte den är mitt stalltips.

/Mr T
av oldtimersmc
Vilket skit...
Obs alla pennalister jag har en dito
av Malmstroem
Personligen skulle jag aldrig spreja 5-56 eller WD40 i ett lås. När dessa dunstar så lämnar de en synnerligen klibbig rest kvar som kan få i princip all finmekanik att becka ihop.

Använd riktig låsolja, symaskinsolja eller någon annan olja som inte beckar.
Användarvisningsbild
av AWWD
Har en dylik på en -08. Är övertygad om att lösgörande av kärvande "löstagbara" drag är en ansenlig inkomstkälla för många verkstäder. Skulle ta ett fast drag alla dagar, men köper man begagnad med monterat drag får man ta vad man får.

Mitt drag sitter där för jämnan då jag ofta drar diverse släp, så när jag ska ha lös det inför besiktningen gör jag så här;

- Sprutar rikligt med röstlösning framifrån (måste in med huvudet under bilen) mot "låstungan"
- Väntar en stund att lösningen ska verka medan jag tar fram en plast-/gummiklubba
- Anbringar kraft i "upplåsningsriktningen" på låsvredet med höger hand
- Knackar på dragets böj med klubban, ömsom från höger och vänster sida

Den lilla rörelse som uppstår av knackandet tillsammans med vredets dragning på låstungan i kombination med roslösningens lösande effekt brukar funka bra.

OBS! Ska du testa detta gör det med omdöme och försiktighet på eget ansvar. Akta händer och vredet!
Användarvisningsbild
av apersson850
Har alltid haft delbara drag och aldrig haft några sådana här problem. Fast det jag har nu är det första som är låsbart. Får väl se om det vållar några bekymmer med tiden.
Men jag tar alltid av mina drag när de inte används. Det är ju därför jag har demonterbart. Jag vill inte ha det att slå knäna i när jag ändå inte drar något. Dessutom brukar jag ha släp på någon gång i veckan, så mitt drag monteras eller demonteras ju i alla fall hundra gånger om året eller så. Alltså motioneras mekanismen regelbundet.
av oldtimersmc
Hemligheten med rostlösningsolja är tiden.
Spreja rikligt VÄNTA VÄVTA Vänta Vänta Läääänge spreja en gång till och gå in och sätt på kaffepannan läs tidningen och gå sedan ut och spreja en gång till.
Ring en god vän alt skotta snö /klipp gräset.
Sen så är det milt våld/värme då släpper det alltid.

Rostlösande olja nyttjar kapillärkraften den behöver tid och påfyllning för att kunna verka.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]