Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gurkburk
Hej på er. Är ny på den här sidan av forumet, har åkt en XC70-06 tidigare men nu beställt en XC70-14 och då är det väl här man hamnar. Tänkte bara kolla lite med er om en grej, det är en diesel som jag kommer att köra ganska korta sträckor med blir det problem med det eller funkar de har läst lite och det är olika synpunkter överallt.
av Rådlös
Det finns många trådar om där dieselägare upptäcker, helt överraskade att batterierna är tomma. Värmaren drar alltså mer energi än vad som hinner laddas tillbaka. Kör man då bara korta sträckor så är det ju som upplagt för batterikrångel.
Användarvisningsbild
av xerent
Det gäller för alla bränslevärmare, oavsett om du kör diesel eller bensin. Om du bara kör korta sträckor och använder värmaren bör du underhållsladda batteriet ofta.
av raven76
Jag kör oftast kortare sträckor jag också. Men jag har installerat en ctek-laddare. Är inte direkt krångligt att sätta in den över natten emellanåt. Då tror jag inte det ska vara ett problem.
av gurkburk
Ok Tack för det, blir väl till att stoppa i en laddare. Tänkte på en annan grej, det här med partikelfilter hur funkar det om man kör så kort som jag kommer att göra. Vet att det skall brännas rent vid viss miltal men har också läst att det kan sättas igen vid korta körningar.
av Malmstroem
Jag har också mest kortkörningar. På drygt 2,5 år har jag inte haft några som helst problem.

De relativt få längre körningar jag gjort har räckt för att rensa mitt partikelfilter.

Bränslevärmaren tar ström. Om du vet med dig att du använt den mycket i relation till hur mycket du kört bilen är det en god ide att ladda batteriet. Eller att använda bränslevärmaren mindre -- jag har valt att ladda batteriet med jämna mellanrum under vintern.

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]