Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

När jag kör över enklare gupp/enklare vägbulor så knirrar det i bagageutrymmet. Låter som det är reservdäcket som ligger mot baljan (gummi som vrider sig mot metall). Någon mer än jag som har detta fenomen och hur hr ni löst det ?

/M
Användarvisningsbild
av RilleS
Hej,

Det är säkert låsbygeln till bakluckan som behöver smörjas, jättevanligt att det uppstår ett "knakande" ljud där när karossen rör sig.
Det finns flera trådar på forumet som behandlar detta, här är en: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... el#p749620

Jag har själv haft detta problem på alla V70, även förra modellen. På den nuvarande åtgärdades det när bilen var ganska ny och det har inte återkommit, så man behöver inte hålla på att smörja titt som tätt heller. Nu använder jag bakluckan flera gånger om dagen då jag lastar i och ur hunden som är med på jobbet, jag vet inte om detta är en för- eller nackdel i sammanhanget.

/Richard
Användarvisningsbild
av xerent
Jag har precis samma problem. Ljudet försvann när jag lastade på golvet :D ska pröva smörja / tejpa låsbygeln men skulle bli förvånad om det var där felet satt.
Användarvisningsbild
av bem
Antagligen därför de lagt på en klick teflonfett (ser det ut som) på bakluckans bygel, på min V70 (2014).

/Bo

Bild
Användarvisningsbild
av xerent
Jag har testat att sätta eltejp runt bygeln men det hjälpte INTE mot gnisslet. Felsökningen fortsätter. Misstankarna går nu mot tempasparehjulet.

Edit: Inte reservhjulet heller. Men däremot försvann gnisslet när jag drog upp lastnätet !! hurra :D
Edit #2: Tidigare hade jag ett annat gnissel som försvann när jag packade om grejerna under lastgolvet också. Om inte golvet ligger plant kan själva golvet knaka under färd.
av mortimer
xerent skrev:Jag har testat att sätta eltejp runt bygeln men det hjälpte INTE mot gnisslet. Felsökningen fortsätter. Misstankarna går nu mot tempasparehjulet.

Edit: Inte reservhjulet heller. Men däremot försvann gnisslet när jag drog upp lastnätet !! hurra :D
Edit #2: Tidigare hade jag ett annat gnissel som försvann när jag packade om grejerna under lastgolvet också. Om inte golvet ligger plant kan själva golvet knaka under färd.
Lastnätet ? Du menar inte insynsskyddet ?
Användarvisningsbild
av xerent
mortimer skrev:
xerent skrev:Jag har testat att sätta eltejp runt bygeln men det hjälpte INTE mot gnisslet. Felsökningen fortsätter. Misstankarna går nu mot tempasparehjulet.

Nej, lastnätet. Jag har iaf ett bakom insynsskyddet som man kan dra upp som en upp- och nervänd rullgardin och haka fast i taket.
av mortimer
xerent skrev:
mortimer skrev:

Nej, lastnätet. Jag har iaf ett bakom insynsskyddet som man kan dra upp som en upp- och nervänd rullgardin och haka fast i taket.
Tror jag vet vd du menar då. Kan man ta bort det då eller vad är lösningen ?
av Norrgården
Jag har också fått gnissel i bilen!
V70 -08
Kan inte lokalisera varifrån det kommer, men tycker att det kommer från bakdörrarna eller bagageutrymmet!
Jag har monterat ur lastskyddet och rullgardinen innan detta började!
Väldigt irriterande!
Någon som kan hjälpa mig?
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]