Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej
Hämtade min bil igår.
lite funderingar kring värmaren, som är med tidur.
ska inte värmaren slå av automatiskt när man startar den på direktstart eller tid när motorn är uppe i temp ?
körde bra länge idag men den slog inte av.
/M
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, inte enligt instruktionsboken. Den går 50 minuter om den är startad med direktstart. Däremot om du har Autostart aktiverat, så går den till motorn uppnått en viss temperatur. Gäller åtminstone V50.
av mortimer
Isåfall är det en föräsmring i mina ögon. På min V70 från 06 så stängdes den av med automatik eller så kunde man själv stänga den när man såg att motorn var varm (ser man ju inte nu)
Ska kolla instr.boken
Användarvisningsbild
av SvenB
Vadå :?: Ser du inte när motorn är varm :?: Finns det ingen tempmätare på V70II :?:
av Novis01
SvenB skrev:...Finns det ingen tempmätare på V70II :?:...
SvenB skrev:Jag har aldrig "ägt" någon V70II, men väl kört dom många gånger...
8) (förlåt, kunde inte låta bli)
av V60T3
SvenB skrev:Vadå :?: Ser du inte när motorn är varm :?: Finns det ingen tempmätare på V70II :?:
Nej, inte i V60 heller - onödig info enl. Volvo = sämre för trafiksäkerheten ju fler saker att hålla koll på.. Dock tycker inte Volvo att det nya "blipp-blopp" instrumentet påverkar negativt med alla dess funktioner och kulörer etc..

Måste dock tillstå att det är rätt strategiskt av Volvo då gemene man inte har en aning om motorn kommit upp i arbetstemp eller inte innan man gasar på lite, så livslängden på motorerna kommer säkert påverkas negativt = skrotning i förtid = ny såld bil ( iofs. kanske man inte väljer Volvo igen isf.)

Mvh
av mortimer
Det som SvenB skriver stämmer även enligt instruktionsboken för V70 MY2011 ser jag.

Jovisst, jag kan stänga av den när jag tror att motorn är varm. 50min är oftast i överkant länge för en värmare. Kan inte Volvo ställa ner tiden till ca 35-40min? Finns i mina ögon ingen anledning att värmaren ska gå/underhållsvärma när motorn är varm. blir ju bara ökat slitage på den o förbränning i onödan.
Användarvisningsbild
av xerent
Bara trampa lite på gasen. Händer det något, ja då är motorn varm :wink: Jag brukar inte köra mer än 5-10 minuter när jag åkt iväg, sen är motorn tillräckligt varm. Den blir ju varm i sig själv också, förutom när det är väldigt kallt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Novis01 skrev:
SvenB skrev:...Finns det ingen tempmätare på V70II :?:...
SvenB skrev:Jag har aldrig "ägt" någon V70II, men väl kört dom många gånger...
8) (förlåt, kunde inte låta bli)
Tydligen glömsk, sparka in bollen bara. De jag körde var 08-09, fanns inte tempmätare då heller :?:

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]