Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rumpnisse skrev:Importbilar som kan ha ändrat miltal, kan detta avslöjas på något sätt?
Tyskland var väl pigga på det förr?
Glöm inte alla svensk bilar också, minst lika vanligt på dom.

Sen tror jag inte att det är vanligare i Tyskland, men en anledning är ofta att "svensken" som importerar passar på att göra en liten justering i samband med införsel. Givetvis gör detta affären mer lönsam.

Hur vida man kan kolla detta är jag inte helt säker men tror inte det går.

Passa dig framför allt för bilar som inte rullat länge eller nyligen är importerade till Sverige. Och framför allt var noga med dokumentationen.
Tvivlar du hämta en själv istället.
Vad är det som säger att bilhandlaren i utlandet inte redan skruvat mätaren :?: Jag tror aldrig att du kan gardera dig. Se till att det finns ifyllda servicebok är nog det bästa.
Har för mig att korrekt mätarställning finns lagrat i bilen (oavsett vad mätaren säger) och en Volvo-verkstad kan gå in och läsa av det. Men ring en aukt. verkstad och kolla med dem.
SvenB skrev:Vad är det som säger att bilhandlaren i utlandet inte redan skruvat mätaren :?: Jag tror aldrig att du kan gardera dig. Se till att det finns ifyllda servicebok är nog det bästa.
Händer säkert, men det är olagligt i Tyskland vilket det inte är i Sverige.
På vilket sätt skulle det inte vara olagligt i Sverige :?: Jag skulle rubricera det som bedrägeri att lura folk :!: Och bedrägeri torde väl vara straffbart även i Sverige. Eller är det som vanligt, att vi stryker buset medhårs :-(O)
Det är naturligtvis bedrägeri och det (bedrägeri) är lika vanligt i Sverige som i Tyskland och Ja Volvo skall kunna kolla det.
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
SvenB skrev:På vilket sätt skulle det inte vara olagligt i Sverige :?: Jag skulle rubricera det som bedrägeri att lura folk :!: Och bedrägeri torde väl vara straffbart även i Sverige. Eller är det som vanligt, att vi stryker buset medhårs :-(O)
Det är inte olagligt att backa mätaren i Sverige, men du är skyldig att upplysa om att det är gjort. Problemet är bara att dessa bilar ofta byter ägare några gånger i snabb följd vilket gör bevisfrågan svår. Lätt att skylla på varandra.
Bedrägeri i högsta grad men tror sällan någon fälls för det tyvärr.
SvenB skrev:Vad är det som säger att bilhandlaren i utlandet inte redan skruvat mätaren :?: Jag tror aldrig att du kan gardera dig. Se till att det finns ifyllda servicebok är nog det bästa.
För att då åker de dit så att det visslar om det. Dessutom bygger ju hela affärsidén på att köpa en billig långmilare utomlands, skruva mätaren på den och sedan sälja den dyrt i Sverige där det är lite halvkrångligt att kolla korrekt mätarställning.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]