Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag har en D5 och det är vart olje gägg i röret från insuget till spjället på min bil

jag undrar varför blir det sånt?
är det nåt fel nån stans då?

jag har tvättat rent de å allt..
Du behöver inte bry dig om att göra rent detta, det är ingen vits. Börjar du plocka i plaströren så finns risken att det börjar läcka turbotrycksluft och då blir det dyrt om du måste byta rördelarna.
Jag står i begrepp att ge mig på att rengöra min egr nu i veckan, den bara måste vara fullsketen efter 26000 mil? Jag är rädd att bränna styrningen av den om den fastnar, samt att jag har små, små ryckningar vid lätt belastning ca 1100-1500 varv så det kan ju aldrig skada att kolla på den tänkte jag. Någon guide har jag inte hittat har heller inte letat så mycket, vi får väl se om jag har sönder nåt eller hur det går jag kan ta nåpn bild om du vill.
Jag gav mig halvvägs, tog bara och gjorde rent för insugsluften runt spjället, i huset, i plastkröken och så långt upp i insuget jag nådde. Var en 1cm geggklump på spjället, 5mm gegg på väggarna i övrigt. Skruvarna till egr-huset satt för svårt till bakifrån tyckte jag, så det får vänta tills kopplingsbyte då man ändå måste riva där. Blev ingen skillnad i motorgången som jag märkte.

Ang. lägesgivaren så måste den väl sitta tillsammans med elmotorn i "eldelen" frampå egr-huset? Den rapporterar att egrventilen flyttar på sig som den ska? Frågan är vad som finns att köpa löst som reservdel? Det borde gå att pilla isär eldelen och titta vad som hänt, om det inte är något kabelbrott någonstans. Men det kanske inte är så dyra grejer. Det vore intressant om ngn av er som jobbar på volvoverkstad ser detta och kan kommentera.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]