Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Hur går era tankar kring när man behöver byta olja i automatlådor på V70 D3 årsmodell 2011 ?
Något som man behöver göra och isåfall hur ofta och vad kostar det hos Volvo ?

/Mortimer
av rid54
Här öppnar du för en omfattande diskussion. Volvo verkar anse att byte inte behövs. Många kommentarer brukar dyka upp om att det är föreskrivet för taxi och andra bilar som "går hårt", men inte för vanliga konsumentbilar. Du får väl lyssna in vad som dyker upp och fatta ett eget beslut. Personligen tror jag inte på evighetsoljan och skulle byta oljan vid kanske 10.000 mil eller liknande, beroende på vad bilen används till; det minsta man ska göra är att kolla oljans utseende och lukt någon gång per år. Tycker jag.
av Droopy
Mmmm, han kommer att få lika många svar som det fins automatlådeåkare.

Jag ska inet säga vad jag gjort på min automater för 20+år sedan...........inte ens då bytte jag olja i lådan och jag skulle aldrig drömma om det i en modern bil.
av Nordan
På min V70 taxi MY13 med Powershift byttes oljan första gången vid 8.000 mil. Lite förvånad blev jag att oljan byttes igen vid 12.000 mil. Vet inte om volvo ändrat i bytesintervallen. Lådan har iaf funkat perfekt hela tiden, till skillnad från VWs DSG. Ska bli intressant att se om den fortsätter hålla bra. I familjen finns även en V90-98a, där är oljan aldrig bytt i lådan men den går fortfarande….

/Michael
Användarvisningsbild
av crumpets
Hur länge tänker du äga bilen? Det kommer att förläga livslängden, men den är hög redan "out of the box". Vill du maximera antalet mil din bil kommer gå: byt regelbundet. Kommer du ändå sälja den innan den är att klassa som långmilare: strunt i det.
av ahlis1
Jag bytte olja i automaten på min -11 nyligen, då hade bilen gått 13500mil. Märkte ingen större skillnad på beteendet, kanske lite mjukare nedväxlingar.
Däremot minskade bränsleförbrukningen vid landsvägskörning men inte vid stadskörning. Jag antar att belastningen på lådan är högre vid landsvägskörning? Nu drar bilen lite närmare vad volvo anger.
Bytet kostade drygt 3500:- på volvo-verkstad.

Kan ju nämna att volvomeken inte kunde begripa varför oljebyte inte ingår på privatbilar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]