Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johankoperbil
Hej, jag är spekulant på en V70 2.5 FT av 2009-2011 års modell som har gått Max 7000 mil. Jag har ingen erfarenhet av Volvo och har inte heller någon större kunskap om bilar i största allmänhet. Vad ska jag tänka på att kolla vid köp? Hur är bilen att äga; service, slitage, reperationer med mera? Kommer handla på bilfirma. Troligtvis på Bilia i Göteborg då jag bor där.

Alla tips och erfarenheter är välkomna. Tack!
Senast redigerad av 1 Johankoperbil, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
9000 mils servicen innehåller ventiljustering. Så den går loss på 12000:-
av jpennerb
CarMan skrev:9000 mils servicen innehåller ventiljustering. Så den går loss på 12000:-
Gäller bara för MY10-11 för en MY09 så slipper man det! :)
av robert7539
Man måste uppskatta att tanka har jag märkt.. :lol: Är väl förmodligen ingen som helst nyhet för dig.

Min drar nu på vintern ca 1,7l milen med E85 . Men helt klart en trevlig bil.
Användarvisningsbild
av SvenB
jpennerb skrev:
Gäller bara för MY10-11 för en MY09 så slipper man det!
Vadå. :?: :?: :?: :?: :?:
av tobben87
1,7 liter milen, känns mycket. Klart du har en automat, min är en manuell petad låda.
Jag kör 225/50-17 på dubbade vinterdäcken och min drar 1,3liter blandad körning och ca 1 liter milen när jag kör långt på e85. Detta gäller även på sommardäcken som är 245/40-18. Då är jag inte jättesnål i min körning, siffrorna är räknande vid pumpen och inte färddatorn.

Vad de gäller ventiljustering har jag för mig att volvo skrev in de i servicemanualen på senare motorer men i grunden är de samma motor, så man bör väl även göra de på 09:an, även om de inte står i service rekommendationerna.
av JE Jr
2010 års modell fick högre utväxling och mer effekt (231 vs 200hk). Detta gjorde den en del snålare, och kan nog vara vettigt att kika efter en sån. Automaterna är lite halvtrista kan jag tycka, och jag hade nog valt manuell, men provkör och bilda dig en egen uppfattning.

BraBil finns ju också i Göteborgsområdet, kan vara värt att kika in där också!
av Mwi
Vet inte hur mycket du kör på ett år, själv kör jag runt 1300-1500 mil/år i egen bil och då stämmer 2,5FT bra 1500 mil oljebyte, 3000 mil fullservice men max ett år mellan varje service. Det innebär att med ett oljebyte efter ett år och sedan en fullservice år två, är bilen servad enligt serviceplan. Själv kör jag till 90% på etanol och bilen känns piggast på det, ännu aldrig haft startproblem oavsett temperatur. När det gäller växellåda fattar jag inte att folk köper manuell, kombinationen 2,5FT och automat är helt underbar. Är man bara bestämd på gasen så är det inget slir eller tvekande, bara kanske lite liten tank på bilen. Förövrigt köpte jag Polestar i julklapp till mig själv, roligare än jag trodde :D
av jpennerb
SvenB skrev:
jpennerb skrev:
Gäller bara för MY10-11 för en MY09 så slipper man det!
ör
Vadå. :?: :?: :?: :?: :?:
Ingen ventiljustering på MY09

Själv har jag en förbrukning på 1,8 - 1,9l/mil nu på vintern fast den har varit väldigt mild. Kör ca 1000mil/år vilket gör att dessa extra oljebyten med en flexifuel inte kostar något extra. Säger bara, våga vägra diesel! Att få sätta sig i sin 2.5FT efter att att ha kört diesel är som balsam för själen! Bara att köp! :D
Användarvisningsbild
av SvenB
jpennerb skrev:
Ingen ventiljustering på MY09
Lycka till. :roll:

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]