Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av r189
Hej.

Har fått ett lite irriterande problem på min volvo s80-07. Har märkt sista tiden att det blir imma på insidan av strålkastarna.
Nu har det iofs regnat extremt mycket där jag bor så kan ju vara bidragande, men känns inte så roligt då det ser riktigt tråkigt ut.
Har använt sökfunktionen men inte hittat vad jag söker så är extremt tacksam för svar från er som har haft samma/liknande fel, då jag tänkte försöka lösa det imorgon om tid finns.

Mvh
av Dpblad
Jag är ingen expert eller har speciell erfarenhet av just din bil eller strålkastare, men de gånger jag har haft problem med fukt/imma på insidan har det berott på att det inte har varit helt (fukt-/luft-)tätt någonstans - tex lock eller kontakter.
av Triad
Kolla locken samt att du inte har spricka någonstans. På tidiga. V70n monterade /bytte man ut locken till andra med membran i.
Användarvisningsbild
av Doffen
Dpblad skrev:Jag är ingen expert eller har speciell erfarenhet av just din bil eller strålkastare, men de gånger jag har haft problem med fukt/imma på insidan har det berott på att det inte har varit helt (fukt-/luft-)tätt någonstans - tex lock eller kontakter.
Er nesten tvært om, lykten er for tett, slk at kondens ikke får slippe ut.
Lokket skal selvfølgelig være så tett at vann ikke slipper inn, men fukten kommer som regel av at lykten er for tett slik at den ikke kommer ut.
av svedan
Regn är en sak, regnar det in så är det en öppning.
Kondens är något annat, det kommer av temperaturskillnader och dessa är störst på hösten med kalla nätter och soliga dagar (så inte på sommaren många tror…). När luften kyls ner så kan den inte hålla inne allt vatten utan vattnet ”ramlar” ut.
När den varma luften träffar en kall pilsnerflaska , bildas kondens. (Kör en studie på detta till julen!) Motsatsen är förångning. Kondensering / förångning sker inne i den täta lyktan som skrev om ovan. Så kondensen behöver inte evakueras, utan tar hand om sig själv. Om du har kvar vatten på insidan efter att lampan varit på (eller en dag i garaget) så läcker det nog in?
av r189
Tackar för svaren, har vart nere på jobbet och haft loss strålkastarna och kollat täcklocken samt efter sprickor men det såg bra ut.
Tog och tejpade ordentligt runt täcklocken ändå för att se om det är det som kan vara boven.
Sen står det inte vatten i strålkastaren utan det är enbart imma som blir i nedre kanten samt vid blinkers när det är som värst.
Så får vänta och se om det blir bättre nu när man tejpat runt täcklocken.

Mvh
av r189
Hej.
Tänkte göra lite update på mitt lilla problem nu efter allt julfirande:D
Igårkväll så la jag silikon runt om på ena lyktan mellan själva glaset och plasten så att säga, men tyvärr blev det inte fritt från fukt ändå märkte jag efter lite körning idag. Så plockade loss lyktan nu ikväll och hittade då nån typ av öppning som ljuset från ficklampan kom igenom.
Vet dock inte vad den är tillför trots att jag har tittat på sprängskissen över strålkastaren.
Så lägger med några bilder om det är någon som är intresserad av att titta.
Öppningen är på undersidan av strålkastaren, stämmer ganska bra då det mest blir fukt när man spolat av bilen efter man kört vilket jag gör ca 4ggr/vecka
http://imageshack.us/a/img89/3654/32aa.jpg
http://imageshack.us/a/img34/3785/iwny.JPG
http://imageshack.us/a/img827/6048/53lt.jpg

mvh
Användarvisningsbild
av Perc
Jag bytte båda strålkastarna på min V70N -04 då jag köpte den. Utbytesstrålkastarna immade rejält. Bytte dem på garanti utan att det blev bättre.

Det som löste problemet för gott var att borra ett litet hål i alla fyra täcklock så det blev bättre ventilation. :)
av r189
Tackar för svar, det med att göra hål i täcklocken har jag redan gjort efter en xenonkonvertering. Dock är dom tätade igen då ballasterna gick sönder (har monterat över 10kit utan problem, men på mitt gick båda sönder :evil: )
och jag inte orkat trycka dit dom nya som jag fick. Men kan ju vara värt att testa om det nu inte funkar med att täta den öppningen under lyktan.

Mvh
av r189
Hej, får inte mina lyktor att bli täta. Så antar att det är tätningen mellan glaset och huset som är kass.
Tänkte kolla om det är någon som vet vad det är för tätning runtom strålkastarna,har läst att en del bilmärken använder butyltejp.
Undrar om det är någon som har plockat isär en sån här strålkastare eller har någon bra länk till någon annan sida som kan ge lite hjälp på vägen?

Tänkte ringa till den lokala volvo verkstan på torsdag och kolla om det finns någon garanti alt. tätningskit eller om det kan gå på försäkringen innan jag börjar plocka isär skiten, ytterst tveksam till garanti eller försäkring men kan ju vara värt att kolla.

Mvh

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]