Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På vägen hem igår började motorlampan att fladdra och bilen gick som en kratta, bluddrade och levde rövaren. hade ett par km kvar hem och fortsatte den skumpande färden hemöver. Väl hemma såg jag hur det tokrök ur avgasröret och bilen stank mer el mindre någon blandning av bränd glykol/brända lameller.

Ska bli intressant att se vad de kommer fram till på verkstaden, själv så tippar ja på havererade spridare, någon annan som råkat ut för något liknande och har någon ide?
Ännu mer intressant ska det bli att se hur de tacklar det hela med tanke på att nybilsgar gick ut i måndags.

Bilen i fråga är en T4F
blev uppringd idag av en hyperstressad kundmottagare som snabbt sa att de bytt en spridare men bilen går fortfarande dårligt, nya tag på Freda adjö................

Man undrar om de vet vad de håller på med el byter delar på må och få........hur kom de fram till att EN spridare var trasig ( felkod gissar jag på )....jaja, ska inte dömma ut dem ännu.

Fortsättning följer..........
Droopy skrev:blev uppringd idag av en hyperstressad kundmottagare som snabbt sa att de bytt en spridare men bilen går fortfarande dårligt, nya tag på Freda adjö................

Man undrar om de vet vad de håller på med el byter delar på må och få........hur kom de fram till att EN spridare var trasig ( felkod gissar jag på )....jaja, ska inte dömma ut dem ännu.

Ja, vad håller de på med? De skulle naturligtvis kunna avgöra på lukten vad det är för fel och kunna byta ut exakt rätt del. Att felsöka och prova med de enkla sakerna som kan ge samma eller liknande fel är ju för amatörer.
llesrof skrev:
Droopy skrev:blev uppringd idag av en hyperstressad kundmottagare som snabbt sa att de bytt en spridare men bilen går fortfarande dårligt, nya tag på Freda adjö................

Ja, vad håller de på med? De skulle naturligtvis kunna avgöra på lukten vad det är för fel och kunna byta ut exakt rätt del. Att felsöka och prova med de enkla sakerna som kan ge samma eller liknande fel är ju för amatörer.
tjae, på en modern bil lär man knappast behöva byta spridare för att konstatera att den är trasig el hel, går det att köra spridartest på en Perkins motor och på den vägen utesluta det ena el det andra lär det gå att göra det på en modern motor ochså, annars skulle jag bli mycket förvånad.

Felsök ordentligt från början, det tjänar man oftast på.

nä, som du märker så är mitt förtroende för dagen såkallade bilmekaniker inte det bästa, dom duktiga är lätträknade.

Men verkstäderna idag gör väl bara det "vanliga" och den dagen felet inet är det "vanliga" går de bet.

Jag tycker att det är amatörtag att bara byta det som det "brukar" vara, det lär man sig ingenting på. men det är såklart bara min åsikt och verkstäderna gör säkert rätt på sitt sätt, de har väl vissa riktlinjer ochså att följa osv.
Hyser heller inga stora hopp om min Volvoverkstad heller. Lyckligtvis har jag bara haft med dom att göra vid service och mindre skönhetsfel.

Jag blir lite nyfiken; hur långt har din bil rullat? Jag har inte hört om några större problem kring T4/T4F motorn men samtidigt är ju långmilarna få (eller inga alls). Så man blir ju lite oroad av en sån här tråd, men håll oss uppdaterade bara så.. :wink:
Denna motor är väl Fordmotorn som sitter i bla Focus, och spridare är ett känt problem på de motorerna. De lite äldre Ford med den motorn säger de själva att man absolut inte ska köra på etanol för de tål de inte.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]