Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En plattform har ju en viss livslängd och under denna period så görs det oftast några mer eller mindre omfattande updates.

Min undran är om ni har märkt huruvida V70:s ljudisolering har förbättrats över tid sedan V70 II lanserades med MY08? Jag förstår att det kan ske en del förbättringar i och med en update, men kan det även vara så att exempelvis ljudisoleringen tweakas och förbättras från ex MY08 till MY09 till MY10 utan att det för den skull kommuniceras på marknaden?

En säljare som jag pratade med idag menar på att man hela tiden gör små förbättringar inom exempelvis ljudisolering och att en MY10 därför skulle kunna vara tystare än en MY08. Vad är era erfarenheter? Har ni märkt av några sådana förbättringar vad gäller buller i kupén?
Tror laminerade sidorutor kan ge ganska bra sänkning av vägbuller så skall man köpa en beg V70 kan man kolla om det sitter det i den tilltänka bilen. Hade laminerade sidorutor i min gamla V70 och den var tyst och fin. Har inte laminerade rutor i min nya V70 D3 2014 och jag upplever nog att väg/däckbullret är lite högre i min nya. Provkörde även V70 2014 med laminerade rutor innan jag köpte min nya och de var lite tystare enligt min subjektiva uppfattning.
Sen vet jag inte när Volvo kom med innerskärmar i hjulhus med nåt sorts filtmaterial på utsidan men på min V70 2014 är det så i alla fall, jag inbillar mig att de har det för att sänka ljudet lite från hjulen/vägen? Nån som vet?

/Bo
bem skrev:Tror laminerade sidorutor kan ge ganska bra sänkning av vägbuller så skall man köpa en beg V70 kan man kolla om det sitter det i den tilltänka bilen. Hade laminerade sidorutor i min gamla V70 och den var tyst och fin. Har inte laminerade rutor i min nya V70 D3 2014 och jag upplever nog att väg/däckbullret är lite högre i min nya. Provkörde även V70 2014 med laminerade rutor innan jag köpte min nya och de var lite tystare enligt min subjektiva uppfattning.
Sen vet jag inte när Volvo kom med innerskärmar i hjulhus med nåt sorts filtmaterial på utsidan men på min V70 2014 är det så i alla fall, jag inbillar mig att de har det för att sänka ljudet lite från hjulen/vägen? Nån som vet?

/Bo
Jag kan bara hålla med "bem", har själv bytt till laminerade sidorutor på min V70II MY-08 vilket märktes med klart lägre ljudnivå. :D
På min V70II MY-08 är det också filtmaterial i innerskärmarna.
"Mycket tystare" och från en säljare. Mjaaaaaa den trovärdigheten håller jag inte så högt.
Det är möjligt att den kanske finslipats en smula men det är väldigt dyrt att konstruera om delar, det krävs certifieringar, nya gjutningsverktyg för plastdelar osv osv. Det gör man inte i smyg utan då skulle det nog stå i nåt officiellt material t.ex. i samband med faceliften. Det har det inte gjort.

Jag märkte exempelvis noll skillnad mellan min MY08 och den D3MY12 jag körde för ett litet tag sedan vad gäller vind- och vägljud. Att motorn var ljudligare var dock inte svårt att märka.
bem skrev:Sen vet jag inte när Volvo kom med innerskärmar i hjulhus med nåt sorts filtmaterial på utsidan men på min V70 2014 är det så i alla fall, jag inbillar mig att de har det för att sänka ljudet lite från hjulen/vägen? Nån som vet?
Det finns i alla fall på min S80 2010.
bem skrev:Tror laminerade sidorutor kan ge ganska bra sänkning av vägbuller så skall man köpa en beg V70 kan man kolla om det sitter det i den tilltänka bilen. Hade laminerade sidorutor i min gamla V70 och den var tyst och fin. Har inte laminerade rutor i min nya V70 D3 2014 och jag upplever nog att väg/däckbullret är lite högre i min nya. Provkörde även V70 2014 med laminerade rutor innan jag köpte min nya och de var lite tystare enligt min subjektiva uppfattning.

/Bo
Jag har också upplevt att laminerat glas medför framförallt lägre vindbrus men även lägre vägbuller. Ännu mer dämpande är de extra tjocka/dubbla(?) glasen som sitter på VW Phaeton - enastående!

Jag skulle tro att innerskärmar med filtmaterial har som syfte att reducera vägbuller. Kan man kika in och se filten utan att ta bort hjulen? Är det någon som har sett filtmaterial i hjulhusen redan MY08?
andreas_lofgren skrev:"Mycket tystare" och från en säljare. Mjaaaaaa den trovärdigheten håller jag inte så högt.
Det är möjligt att den kanske finslipats en smula men det är väldigt dyrt att konstruera om delar, det krävs certifieringar, nya gjutningsverktyg för plastdelar osv osv. Det gör man inte i smyg utan då skulle det nog stå i nåt officiellt material t.ex. i samband med faceliften. Det har det inte gjort.

Jag märkte exempelvis noll skillnad mellan min MY08 och den D3MY12 jag körde för ett litet tag sedan vad gäller vind- och vägljud. Att motorn var ljudligare var dock inte svårt att märka.
Han sade inte 'mycket' tystare, men dock tystare. :-) Jag är också ofta skeptisk inför säljares agenda bakom vad de berättar, men i det här fallet försökte han inte sälja in mig på en nyare bil utan vi hade en öppen diskussion kring olika förbättringar som löpande görs. Som du skriver så tror jag också att det i så fall handlar om finslipningar, men det vore ändå intressant att veta om Volvo exempelvis har valt att lägga in lite mer isolerande/ljuddämpande material i olika delar av bilen allteftersom för att förbättra komforten i V70. Jag måste säga det att även om V70 har en helt ok komfort, så borde man lägga en liten summa pengar mer per bil på ljudabsorberande material. Tycker exempelvis att dörrarna borde vara avsevärt mer ljuddämpande som standard. Nu känns det som att ägare istället behöver öppna upp dörrarna och själva lägga in ljuddämpande lister för att hamna på en nivå som med rätta skulle kunna kallas 'premium'.

Intressant att du inte märkt någon skillnad mellan MY08 och MY12 ur det avseendet. Vilken av motorerna var det som var ljudligare - din 3.2 på MY08:an eller D3:an? Hur skiljer sig för övrigt bensinmotorerna 3.2 resp 2.5T vad gäller hur mycket de väsnas i kupén?
brigadeiro skrev:...för att hamna på en nivå som med rätta skulle kunna kallas 'premium'...
V70 är en i grunden mycket tyst bil och absolut premium i det avseendet redan idag. När ViB testade bullernivån i ett antal olika bilar för tre-fyra år sedan kom V70 på andra plats av alla deltagande bilar. Den enda bil som kom före, dessutom med liten marginal, var MB S-klass. Men visst, bra kan alltid bli bättre!
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]