Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silvermåne
Hej!
Efter att ha krockat med min S60 tittar jag nu på V70 1,6 Drive, en -10 och en -11, båda med ca 7.000mil på mätaren.
Bra pris verkar ge en bra totalekonomi, men har viss oro över den franska motorns kvalité jämfört med Volvos egna 2,4D.

Så frågan är - någon som kört många mil med denna motor och kan ge liten hint om service, reparationer etc?
Kör ca 3.000mil per år, så valet står mellan denna och 2,4D.

Är medveten om partikelfilterbytet på 12.000mil..

Tack på förhand!

/M.
av mattish
Du behöver inte vara orolig för kvalitén på motorn! Den finns i så många fler tusen exemplar än vad 2,4d finns som och fransoserna kan bygga motorer.

Ryckig gång är ganska vanligt på dom. Kommer inte ihåg om någon lösning på det finns, men det avhandlas i en lång tråd här på forumet.
Användarvisningsbild
av bem
Vad hade du för motor i din S60?

Jag var igenom lite av den resa du kanske påbörjar nu med att kika på en ganska ny V70.
Jag höll på och undersökte i ca 2 mån och vela hit och dit mellan en DRIVe 2011-2012 (och D2 2013, D3 2013-2014).
Det sluta med en D3 2014 som jag hämta ut för två veckor sen.
Men i alla fall:
Jag kikade på en del DRIVe och D2 och många hade gått som demo och hyrbilar. Tyckte ej de såg tillräckligt fina ut för de priser Volvohandlarna begärde. De hade lite för mycket småskavanker tyckte jag. En mer försiktigt körd privatägd V70 kanske kan vara vettigare bara man har tid att vänta in "den rätta".
Jag provkörde några bilar och kunde konstatera att 1.6D 4 cyl 115 hk (äldre DRIVe har bara 109 hk) var lite segt för en V70 men helt OK på plattmark och när man väl kommit upp i marschfart 90-100 km/h. Accelerationen förstås inte imponerande och omkörning fick planeras det märkte jag, den behöver helt enkelt upp en del i varv innan det händer nåt. Kickdown hjälper föga i början men efter en stund "kommer den".
Den sista V70 D2 115 hk jag prova hade automat (Powershift, ej Geartronic) och den gick väldigt mjukt och när man växlade automatlådan manuellt funka det väldigt bra också. Men jag tror nog jag skulle välja manuell låda till en DRIVe el D2.
Den bilen hade även laminerade sidorutor och var därför extra tyst i kupén p g av detta.
Före 2013 innan de senaste miljöbilsreglerna trädde i kraft fick man 5 års skattebefrielse, så köper du en 2011 så är den skattebefriad 5 år från den togs i drift första gången (alltid något), sen är skatten låg bara runt 1200 kr/år. Bränsleförbrukningen är låg, på papperet, men runt 4,5-5,0 lit/100 km bör man utan alltför stor ansträngning komma ner i men i sina bästa stunder skall det gå att komma ner i 4,1 lit/100km (har jag för mig, i alla fall de senare årgångarna) vid landsvägskörning i 90 knyck.
Partikelfiltrets serviceintervall (om man nu väljer att följa det) är väl den största nackdelen med DRIVe före 2012. Har sett uppgift på att det kan gå på i storleksordningen 15 tusen i samband med det servicetillfället (men det får du kolla upp) om det görs på Volvoverkstad enl konstens alla regler.
Serviceintevallet på motorn är 2000 mil och det är väl rätt OK (D3 och 2.4D har 3000 mil el 1 år vilket som inträffar först).
Skall du dra nåt tyngre släp och ofta är nog DRIVe inte mitt förstaval.
Till modellår 2012 kom möjlighet till 5 eller 7 tum bildskärm i övre delen instrumentpanelen, bara så du vet när det kom om det är nåt som är av intresse. Har 7 tum skärm med High Performance ljudanläggning i min och skärmen är rätt käck men inget avgörande, kul grej.

Har du tid och ork så kan du läsa min tråd från sid 1-14 "Vilken (beg) V70 kan passa mig bäst?" här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=98183

Lycka till med bilvalet.

/Bo
av Silvermåne
Tack för era svar!
Bo - har läst genom din tråd, och mina förutsättningar är liknande dina - dock med skillnaden att jag har ett pristak på 180k. Tråden var verkligen mycket informativ, bland annat ditt inlägg med jämförelsen över 10 år mellan de tre motoralternativen.

Tyvärr sitter jag i sitsen att jag behöver bil varje dag, har hyrbil just nu som ska lämnas tillbaka inom 10 dagar, och efter jul rullar allt på som vanligt.
Min S60 hade 2,4-liters motorn med 140hk - en bil jag varit OTROLIGT nöjd med. Hade gått 21.000mil vid smällen och inte en enda reparation på motorn (jag köpte bilen vid 14.000mil, full dokumentation). Lagom kraft för den typen av körning jag har i min vardag. Är alltså inte van vid någon raket ;-)
Användarvisningsbild
av bem
För 180 tkr får du nog en V70 D2 2012 med kanske 4-5 tusen mil på mätaren och även 7 tum display med High Performance ljudanläggning om du vill. Om du köper av privatperson och har hela Sverige som sökområde. Kolla på den här t ex , kanske kan prutas ner mot 180 tkr:
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_V70_I ... 6.htm?aw=1
(du får nog kopiera länken och klistra in i webbläsaren på adressraden för att se bilden på bilen).

Ja, det är bara leta på, men var kräsen om du kan och se upp med säljare som säger "nyskick" för det kan nog råda delade menigar om vad det rimligen betyder. Bilen i annonsen ovan vet jag en del om för jag kikade på den en sväng, men som sagt det blev en splitterny D3 istället.
Har kvar alla uppgifter på bilen ovan ifall du vill ha. Annonsen har legat ute ett tag så jag blir inte förvånad om det kommer en sänkning snart igen. Jag kollade på bilpriser.se på bilen ovan med den utrustning den har och kom fram till att runt 180 tkr kunde jag ha tänkt mig ge för en sån. Kan ju tänkas säljaren är benhård och skall ha det han annonserar bilen för men då tror jag han får vänta.
Det finns rätt gott om D2:or 2012 så du får nog lätt tag i en för 180 tkr det är jag övertygad om, det är mer fråga om vilken utrustningsnivå du vill ha i den och huruvuvida däcken är hysat nya och om v-däck följer med (alufälj+ej slitna däck) som kan påverka värdet en del upp/ner, drag (dyrt eftermontera på Volvoverkstad) osv. Momentumnivå kom jag fram till är lagom. Dieselvärmaren är kanon och tidur bör du ha så du kan ställa in två tider förutom direktstart (från 2012 kan man även med nyckeln fjärrstarta dieselvärmaren, men mjukvara måste laddas in då också vilket är kampanj på just nu hos Volvohandlare). Det finns 3:e parts lösning för att få fjärrstyrning av värmaren via mobil-app om man ej har Volvo On call (VOC) där mobil-app finns med för styrning av värmaren - 3 första åren är VOC gratis abbonnemang, sen ca 100 kr/mån, vet ej om det är överförbart till ny ägare). Webasto GSM-start TC3 eller Autoplugin Therminal är de 3:e partslösningar som finns idag för fjärstyrning av värmaren via molbil-app om man ej har Volvos VOC. Jag har VOC själv och är mycket nöjd hittills även om jag hade inkörningsproblem p g av VOC serverproblem i Volvos ände första veckan.
Läs t ex här om du är intresserad av fjärrstyrning av värmare med mobil-app, finns fler trådar på jagrullar:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=100711

Jag har Volvos V70 PDF broschyrer 2009 - 2014 om du vill ha så kan du se vad som ingår i olika utrustningspaket osv, vilket är bra att veta när du skall jämföra olika bilar och dess värde. Hör av dig om du vill ha kopia.

/Bo
av Mwi
1,6D är riktigt tråkig, leta efter en 2010 2,4D 175 Hp eller en 2011 D3 med 163 Hp, samma förbrukning i verkligheten som 1,6D, men utan som det känns som att man glömt att släppa handbromsen. 1,6D fungerar i S40/V50 men i V70 är det bara att glömma den motorn, den är trött och tråkig. Om du inte tror mig, testa en D2 automat. Fullgas varvräknaren rör sig men hastighetsmätaren står still :*O/
Användarvisningsbild
av bem
Jag får nog hålla med föregående inlägg att V70 D2 automat inte är så jättepigg, men väl uppe i marschfart går den fint.
En D3 är betydligt roligare att köra med tanke på att det händer lite mer när du har behov att gasa på t ex vid omkörningar.
2.4D 2010 med 175 hk är inte fel heller men det blev bara en årgång med den motorn i V70 sen kom D3/D4/D5 på dieselsidan (och nu kommer den nya generationen VEA motorer, 4 cyl 2,0 lit diesel med först ut D4 181 hk till V70 sen andra hk).
2.4D och D3 som har några år på nacken blir lite dyrare i skatt förstås men min V70 D3 2014 har bara 1200 kr i skatt så den är hyfsat billig i skatt men de jag nämde närmar sig ca 2,5 gånger högre skatt och ju längre du skall behålla bilen destå större anledning att tänka på skatten också, förutom bränsleförbrukningen vid normal körning.
Du kan säkert få tag på en V70 D3 2012 med runt 10000 mil på mätaren, med Momentumpaket och vinterhjul på alufälg och kanske till och med drag med för ca 180 tkr, om du har lite tålamod och letar idogt.

/Bo
av Silvermåne
Wow - jag är överväldigad! Vilken service-anda det är på detta forum!
Har nu siktat in mig på tre prospekts som ska tittas på i veckan som kommer. 2 st V70 1,6D Momentum -11, samt en dito -10. Priserna ligger på 165.000 för -10'an och 179.000 för de båda 11'orna. Milen är på 6.900 för -10'an och 5.400 för ena -11'an och 7.500 för den andra.. skiljer liiiite i utrustning, men mest vinge, tonade rutor etc.
Så om du, Bo, orkar maila över broschyrerna för 10+11 så hade jag uppskattat det otroligt!! TACK!
av perhall
1,6d-motorn håller otroligt bra. Även Volvos dieslar håller bra. Bilmärken som Opel, Citroën och Peugeot kan man ha många åsikter om - men motorerna håller bra!
av Nordan
Min D2-12a har rullat 27.000 mil nu. Enda felen jag haft är ett litet oljeläckage som lagades av volvo samt att svänghjul, spridare, koppling och vattenpump är bytt. Vattenpumpen byttes redan efter ca 1 år. Motorn är på gränsen till för trött till denna bilen, det funkar men inte mer. När man inte har bråttom är det ok men ska man skynda sig lite blir det irriterande.

/Michael
Extremt svårstartad s70 2.4T

Om där är felkoder på motorn s&ari[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Hej jag har en 444-53 med B18 o M40 låda - g[…]