Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Körde hem från jobbet med bilen, det började låta konstigt under motorhuven på höger sida. Jag visualiserade snabbt att det var antagligen en rem som gått av halvt eller något som snurrade och slog i något. Hann inte tänka mkt mer än det, innan det blev helt tyst igen. Märkte då att jag hade ingen servostyrning, så jag tog sikte på en rastplats 400M fram. Tyvärr skulle jag inte hinna dit heller, utan 100M efter servon försvann dog också motorn. Hade ström och lysen etc kvar men motorn var heldöd, så jag blev stående vid sidan på motorvägen.

Fick idag reda på av verkstaden på volvo att "det ser inte ljust ut" bilen har totalt moterhaveri där antagligen kamremmen kuggat över. Ingen bil förens minst mitten på januari.

Jag har ingen hyrbilsförsäkring, och jag har en liten knatte på 6 månader och behöver en kombi för att äns komma till affären.

Jag bara antar att motorhaveri på en full servad (alltid volvo verkstad) bil går på försäkringen etc då bilen är såpass ny och bara 7000mil. Har volvia och det står 20% av kostnaden i sjävlrisk minst 2000kr vid motorhaveri, vet ej om det gäller här men antar det (sur kostnad.....).

Tror ni det är rimligt att kunna få tag på en lånebil av volvo verkstaden? Att vara utan kombibil i över en månad kommer inte fungera, inte med ett småbarn.

Någon som råkat ut för liknande på en såpass ny bil som kan berätta hur det gick för dem?

[edit] Hände igen, se sida 5.
[edit] Hände åter igen, motorhaveri som följd, igen, se sida 6.
Senast redigerad av 3 IgelQott, redigerad totalt 0 gång.
Kanske är det där berömda problemet med AC pumphaveri (eller liknande) du råkade ut för som om man har otur för med sig kamremshaveri med därå följade risk för motorhaveri. Det fanns nån form av godwill/utbytesgrej på detta har jag för mig (sök på jagrullar) då det var en svag punkt på vissa årgångar. Det borde väl gå på din Volvia maskinskadeförsäkring det du råkat ut för, kan man tycka. Så få mil på mätaren, såpass ny bil 2011 och fullservad - vad mer kan man begära om man skall få ut på maskinskadan (och skadan enligt villkoren täcks och försäkringen fortfarande gäller).

Just det där med hyrbil har jag haft med i försäkringen sen ca 15 år tillbaka, för man vet aldrig när man får ett "avbrott" (haveri, blir påkörd eller själv orsakar skadan osv). Fick faktiskt nyttja den en gång för ca 10 år sen när en tant ramma mig och repa hela sidan på bilen så den blev på verkstad+lackning dörrar ena sidan i 1 vecka. Då hade jag en V70 hyrbil under tiden.
Men men, i och med att du ej har hyrbil som tilläggsförsäkring så är det ju kört med hyrbil via Volvia.
Köpa "sommarbil" som du säljer efter 1 månad? Billigast lilla hyrbilen du kan hitta kanske skulle gå att hyra de gånger du måste åka under tiden din bil lagas på verkstad? Du lär väl inte behöva en kombi under tiden bara för att du har en knatte på 6 mån, eller varför måste det vara just en kombi under tiden?

/Bo
Tack för svaret Bem,

Jo det är ju jul och nyårs tider, och vill ju fira jul med familjen, det 90 mil som ska köras, tågbiljetter är slut och flyg går ej.

Så vi sitter lite i skiten om man säger så. Därav kravet på kombi för barnvagn etc. "sommar bil" är en bra idé men vet inte om jag vill köra så långt i vinter väglag i norlland med litet barn i en så billig bil utan att veta skicket på den.

Ang. pumphaveri, så är det säkert så, då det var första teorin jag fick att aggregat remmen hade gått. Men så som jag förstår det så är det fortfarande 20% av reparationskostnaden på maskinskadeförsäkringen så vi pratar väl runt 5-20,000 om inte mer kanske, beroende på vad som ska göras.

Ska försöka undersöka goodwill biten, frågan är om det är så pass mkt goodwill så de kan tänka sig att fixa hela motorhaveriet, vilket jag tvivlar på.
Om jag inte missminner mig var goodwillen bytet av själva AC pumpen (dels i förebyggande syfte eftersom den var "dålig" från början så att säga dels om den gick sönder eller var på gång men resten klarade sig dvs inga följdskador som kamremshaveri och motorhaveri, antar sånt gick på maskinskadan om inte nybilsgarantin fortfarande var gällande i så fall).
Det finns hur mycket som helst av detta att läsa om här på jagrullar om man orkar.

Villkoren Volvias maskinskadeförsäkring:
http://www.volvia.se/sitecollectiondocu ... akring.pdf
Ser ut som det i ditt fall kan bli 20% av skadekostnaden du får punga ut med i självrisk.
Om de måste byta hela motorn kan det ju bli en saftig summa du får betala i självrisk, dessutom byter de säkert inte till en "ny" motor utan en som är likvärdig den du hade (gissar jag).

Lite mindre kombi typ Skoda Fabia kombi, VV Golf kombi, Ford Focus el liknande borde inte vara så dyra att hyra en månad. Kan kanske dra iväg om de har milkostnad typ 1 kr/mil om du skall köra mycket i jul. De flesta större Volvohandlarna brukar ha hyrbilar, kanske en liten V40 halvkombi är överkomlig att hyra 1 månad hos handlaren? En del Volvohandlare säljer ju andra märken också så de kan ju ha andra fabrikat på hyrbilar som Ford och Renault (min närmsta Volvohandlare har det och även lågprismärket Dacia).

/Bo
Senast redigerad av 4 bem, redigerad totalt 0 gång.
om kamremmen pajat så kan du ha tur, dvs inga stora skador. Har du otur (som jag 3 år sedan) så är det "motorbyte" som gäller. I praktiken byts topp + en massa grejer så i praktiken ny motor. Detta är enklare än att byta hela motorn.
Mitt gick på goodwill trots att bilen hade passerat maskinskadeförsäkringen. Notan som jag slapp var på drygt 50 000:- !
Men då hade inte remmen gått av utav vanligt slitage utan beroende på att AC-pumpens lager skurit och därigenom slitit sönder remmen som i sin tur fladdrat in i kamremmen och totalhaveri som resultat. Så det är detta du ska kontrollera vad som hänt.. Lycka till
Jag väntar nu på exakt svar på vad som har hänt, så får vi se vad som kan göras åt det. Men antagligen blir det försäkringen som får går in, surt när man precis köpt bilen i februari (9månader sen, så de där 6 månaderna är borta), från samma bilfirma.

Men har blivit bra bemött och inga konstigheter, så hoppas på så lite pengar som möjligt, 20% av kostnaden är ändå rätt saftigt när vi pratar byte av motor etc.
Om du har en 2011 V70 så kan det ej vara länge sen nybilsgarantin gick ut. Godwill i kombination med det faktumet samt att den är fullservad på Volvoverkstad (som då rimligen haft chans att byta AC pumpen tidigare i förebyggande syfte, om vi antar det kan vara orsaken vilket vi ej vet) så nog verkar du ha många bra argment att du egentligen inte skall behöva betala ett öre för att reparera haveriet. Om man jämför med vad svedan skrev i föregående inlägg (men han kanske fick punga ut med nån självrisk?).

/Bo
IgelQott skrev: Jag har ingen hyrbilsförsäkring,
Och det är du säker på? Jag tycker att de på Volvia brukar "pracka på" alla trygghetspaketet eftersom det är förhållandevis billigt, drygt 30:-/månaden
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Tack för svar. Tittade på att byta lyk[…]

Nya kontaker med Volvo , men nu säger dom sig[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]