Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
Sitter det dubbla batterier på V70 D2 S/S MY14 ?
Är det ena isf helt dedikerat för start/stop?
Det är det här med urladdning vid användning av parkeringsvärmaren jag tänker på, men kanske inte är ett så stort problem på en helt ny?
av raven76
Elmeholt skrev:Sitter det dubbla batterier på V70 D2 S/S MY14 ?
Är det ena isf helt dedikerat för start/stop?
Det är det här med urladdning vid användning av parkeringsvärmaren jag tänker på, men kanske inte är ett så stort problem på en helt ny?
I manualen till min (blivande) XC70 står det:
"Bil försedd med Start/Stop-funktion är utrus-
tad med två 12 V-batterier – ett extra kraftigt
startbatteri samt ett stödbatteri som hjälper
till vid Start/Stop-funktionens startsekvens."

Ser ut att vara samma manual för V70, så jag skulle gissa att det sitter två.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Ja även i V70 det sitter det förutom ordinare batteri ett lite mindre Start/Stop batteri. Alla bilar med Start/Stop (som har "S/S" i modellbeteckningen) har det lilla extra batteriet såvitt jag vet. Jag har det i min V70 D3 2014.
I handboken till min V70 står det:

Startbatteri:
Köldstartförmåga,CCA (A): 760
Kapacitet (Ah): 70
StorlekB,L×B×H (mm): 278×175×190

Stödbatteri (för Start/Stop):
Köldstartförmåga,CCA (A): 180
Kapacitet (Ah): 10
StorlekB,L×B×H (mm): 150×90×130

Vid batteribyte, i bil med Start/Stop-funktion,
måste batterier av AGM1-typ monteras

Bild

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Om det nu sitter AGM batterier i bilar med Start/Stop så kanske de håller lite längre än de mer traditonella syra-bly batterierna?
Men AGM batterier är dyrare... (har sett uppgifter på 2-3 gånger dyrare) så den dag man behöver byta startbatteri och eller stödbatteri kanske det blir rätt dyrt misstänker jag.
Biltema har i och för sig AGM startbatterier som nog passar i batterilådan och de ger i alla fall 4 års garanti på sina AGM batterier.
I min gamla V70 jag hade höll första bly-syra batteriet i 7 år, det andra i nästan 6 år (det senare pajade precis dagen innan jag sålde bilen - bra timat... - NOT).

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Jag skulle tro att mina syra-bly batterier höll så länge som 6 år vardera kan berott på att att jag pendlar till jobbet varje dag 6 mil till, 6 mil hem så batteriet blev laddat varje dag av bilens generator i stort sett året runt 2 tim per dag. Det var lite därför jag inte upptäckte att det börja bli dåligt på slutet. Bilen starta hur bra som helst fram till jag skulle sälja den då den blev stående 3 dagar i kallt väder ute och batteriet hade då dålig ork och knappt orka starta motorn, och vid prov med syraprovare var alla celler i närheten av rött m a o var de slut. Men man kan inte klaga när det sista batteriet höll i nästan 7 år, det var jag ändå nöjd med.
Med ett kvalitets AGM batteri borde förutsättningarna för ett långt batteriliv vara ännu bättre. Kan de hålla i 10 år tro?

/Bo
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är många parametrar som spelar in på hur länge ett batteri håller!
Men en sak är säker att all urladdning under 50% sänker kraftigt livslängden,
Mitt Volvo oirginalbatteri är nu 11 år gammalt.
Och mina Varta AGM batterier jag har i båten som
Nu är 6 år, och lever ett hårt liv som förbrukningsbatterier, räknar jag med att dom
Ska hålla 15 år, ska bli kul o se om det blir så.

Värme vill dom
Heller inte ha, så ett varmt motorrum är ingen bra planering.
Användarvisningsbild
av SvenB
CarMan skrev: Värme vill dom
Heller inte ha, så ett varmt motorrum är ingen bra planering.
Men ett motorrum är ju varmt. Speciellt om bilen placeras i solen på sommaren. Då är frågan: Skall man ha ett AGM batteri en "vanlig" dieselbil?
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

I en Volvo med Start/Stop säger Volvo i instruktionsboken (till V70 2014) att man skall använda "AGM-1" batteri:

"Vid batteribyte, i bil med Start/Stop-funktion, måste batterier av AGM1-typ monteras"

Har man en Volvo med dieselmotor som inte har Start/Stop kan AGM-1 batteri knappast behövas. Kolla vad som står i instruktionsboken till din Volvo. Men det kan väl svårligen skada att använda ett AGM batteri även i in icke Start/Stop diesel Volvo? Värme i motorrummet vid heta sommardagar blir det ju även för Volvodieslar med Start/Stop. Kanske Volvos original AGM-1 batterier konstruerats så de pallar värme i motorutrymmet bättre än andra AGM batterier?

/Bo

Inga konstigheter alls egentligen. IMG_0602.jpeg

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]

Jag skulle börjat med en utläsning av ev[…]

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]