Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 2013xc70
Hei, så i en eller annen tråd at det går å ettermontere varmeratt på 2013. Xc70. Prøvde å bestille det hos volvo , fikk til svar at det ikke går å ettermontere på den.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Rattvärme kom med modellår 2014.
XC70 MY14 kan således få en ratt med rattvärme eftermonterad.

http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-464780

Otur att det inte gick att få eftermonterat på din 2013 XC70. Bilar före 2014 är väl helt enkelt inte förberedda för rattvärme då.

/Bo
Användarvisningsbild
av apersson850
Kan hända att det var jag som bidrog till den villfarelsen. Jag tittade på Volvos sida och fick för mig att man kunde välja årsmodellerna 2013 och 2014 när tillbehöret ratt med värme visades, men om jag sen uppdaterar sidan, då försvinner värmerattarna när jag ändrat til 2013. Så det är rätt, det fungrar bara ihop med 2014. Blir till att byta bil. Dyr ratt!
av Droopy
Ni som tänker byta till ratt med värme, testa innan ni gör det, jag har denna vecka haft en V70 D3a som lånebil med rattvärme.
vären är till en början ganska behaqlig men efter en 5-10min upplever jag en form av domningar/stickningar handflatorna, nu hör till saken att jag redan har lite problem med händerna av att ha jobbat med tryckluftverktyg.

Men just den där värmen framkallar en underlig känsla i handflatorna hoss mig och kan väl kanske vara värt tänka på innan man kastar ut 5k rl vad det nu kostar, det kanske fins andra som har liknande problem med händerna.
Användarvisningsbild
av bem
Droopy,

Kunde man reglera värmen på ratten? Eller är det bara av eller på?

Borde bli en del magnetfält runt ratten när värmenslingan är igång, eller är jag ute och "cyklar"? - kan det påverka känsliga personer i händerna (man har ju hört om magnetfälts ev skadliga inverkan på organismer)?

Annars en rätt käck grej när det är riktigt kallt ute. En kall ratt är ju när allt kommer omkring inget skönt att hålla i och tar en stund innan en vanlig ratt utan rattvärme blir behaglig att hålla i. Inte för inte rattmuff finns.

/Bo
Användarvisningsbild
av apersson850
I så fall är det ett konstant magnetfält, sådana som vi har i naturen överallt. Det är växelfält som kan ha organiska effekter, tror man, lite beroende på vem man frågar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jovisst, och så kliver det ut en jädra gris på vägen så du behöver göra en tvär undanmanöver. Sen sitter du där med muffen i näven och grisjäveln i grillen.
av raven76
Droopy skrev:Ni som tänker byta till ratt med värme, testa innan ni gör det, jag har denna vecka haft en V70 D3a som lånebil med rattvärme.
vären är till en början ganska behaqlig men efter en 5-10min upplever jag en form av domningar/stickningar handflatorna, nu hör till saken att jag redan har lite problem med händerna av att ha jobbat med tryckluftverktyg.

Men just den där värmen framkallar en underlig känsla i handflatorna hoss mig och kan väl kanske vara värt tänka på innan man kastar ut 5k rl vad det nu kostar, det kanske fins andra som har liknande problem med händerna.
Som det är nu så domnar mina bort p.g.a. kylan. ;) Får min bil imorgon så ska bli intressant att känna hur den värmer. Nu verkar dock Kung Bore lysa med sin frånvaro. Är ju i skrivande stund runt 6 grader varmt här där jag bor!

Men kände du att man måste ha den på långt efter att man startat bilen, eller kan man slå av den så fort kupén har blivit varm?
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]