Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
Jag har tillbringat den senaste månadens helger hos stadens bilhandlare. Tråkigare kan man ha men man vill att det ska kännas rätt när man köper en ny bil. I bakhuvudet har jag nog hela tiden haft att det är en V70 jag (vi) vill ha. Jag har bl.a tittat på Passat men tycker den är för dyr i jämförelse med V70, det är ungefär samma pris men jag tycker nog Passaten ska ligga en bra bit under vad en V70 kostar.

Som ämnesraden lyder så är det en T4 LE jag kikat på. Det är i princip en Kinetic fast utrustad med bränslevärmare. :D Den har vad jag tycker ett väldigt attraktivt pris på ca 250 tkr.
Varför inte diesel kanske någon undrar, men då mina dagliga resor till och från jobbet på mindre än 10 km så går det bort. Kör också bara ca 1500 mil om året. Var hos handlaren idag och ska tillbaka imorgon tillsammans med sambon för att eventuellt skriva ett köpeavtal. Jag har fått ett pris inkl. en komplett sats med vinderdäck, fast drag & bagagerums matta. Saknas det något och är det något mer jag kan tigga till mig.

Vad tror ni och vad tycker ni om T4:an i allmänhet?
av V60T3
Hej,

Provkörde en V70 T4 innan jag bestämde mig för en V60 T3. Min första tanke när jag tryckte på lite var att den kändes slö för att ha 180hk.. Jag har även en Honda SUV diesel, AWD och automat med 150hk som var preferensen. Jämfört med Diesel-Hondan så var det väldig skillnad till Hondans fördel trots Volvons 30hk mer.. Nu skall man inte jämföra bensin och Diesel kanske men det var min uppfattning. (Volvon hämtar jag på måndag så jag har ingen uppfattning än om T3, inte kört någon..)

Du vet att vinterhjul ingår på lagerbilar, iaf. på Bilia, just nu? Finns många V70 LE som lagerbilar..
av V60T3
Just det. Glöm inte uppgradera stereon till HP m Bluetooth!! Kostar 4500kr men skall enligt folk på detta forum vara väl värt!

Glöm inte att handlarna köpt på sig väldigt många LE-bilar, gör en sökning på blocket, vilket medför bra prutmån! Denna bil är kraftigt rabatterad av Volvo med rek.pris på 259kkr, så ordinarie rabatter borde kunna fås - dvs G >8% vid rent köp, + vinterdäcken då oxå just nu.

Mvh
Användarvisningsbild
av bem
Hittar du en ny 2014 lagerbil med den utrustning du önskar så kan du lika gärna köpa det.
Volvo har kampanj nu så Volvoåterförsäljarna skickar med vid köp av ny bil nya Volvo alufälg Pangaea med friktions- eller dubbdäck. Riktigt snygga alufälgar (har det på min).

Jag vela mellan en 2013 D2 eller D3 alternativt splitter ny 2014 D3. Den blev tillslut en V70 2014 D3 Momentum Business Edition(=Teknikpaket) med Klimatpaket med Volvo On Call och eluppvärmda spolmunstycken. Seashell beige matallic. En lagerbil med 0 mil på mätaren tillverkad 2014-09. Plus lastrumsmatta och stänklappar fram+bak. Har även Volvo original lastgaller jag skall montera själv till veckan. Hämtade bilen idag :)

/Bo
av perhall
En T4 känns ju väldigt mycket slöare än t ex en D4 163 hk vid normal vardagskörning. Samma förhållande gäller t ex Audi A4 1,8TFSI 180 hk jfr m 2,0TDI 150 el 170, eller BMW 520d 184 hk mot 520i 184 hk. Sen finns det ju en massa fördelar med bensinbilar också. T4 går mjukt och tyst och s/s går in nästan obemärkt. I BMW:n bullrar och bråkar motorn rätt mycket. T4 är också klart snål med tanke på bilens vikt. Och till skillnad mot konkurrenterna är den långt billigare att köpa än en motsvarande diesel (D4). För BMW skiljer det 10-15 tkr mellan 520i och 520d, för Volvo mycket mer.
PH
Användarvisningsbild
av SvenB
bem skrev: En lagerbil med 0 mil på mätaren tillverkad 2014-09
... Hämtade bilen idag :)
Orginellt att de kunde leverera en bil som inte är tillverkad ännu. :roll: :D Men lycka till med nya bilen.
av MattiasD
perin skrev: Varför inte diesel kanske någon undrar, men då mina dagliga resor till och från jobbet på mindre än 10 km så går det bort. Kör också bara ca 1500 mil om året. Var hos handlaren idag och ska tillbaka imorgon tillsammans med sambon för att eventuellt skriva ett köpeavtal. Jag har fått ett pris inkl. en komplett sats med vinderdäck, fast drag & bagagerums matta. Saknas det något och är det något mer jag kan tigga till mig.

Vad tror ni och vad tycker ni om T4:an i allmänhet?
Jag undrar inte angående diesel, däremot varför inte en T4F? Både T4/T4F duger gott i V70 och jag är väldigt nöjd med bilen. Motorn känns modern och kraftfull trots sina lilla volym och snål. Jag kör numera också under 1500 mil/år och "lider" därmed inte av extra oljebytet i F-modellerna. Jag körde V70 MY09 med 2.5FT motorn innan och visst saknar jag den motorn både vad gäller ännu mer kraft och ljud. psykologiskt kändes det bra att ha en äkta Volvomotor men sånt där glömmer man snabbt. Bilen (MY14) i övrigt känns mer färdigutvecklad. Svårt att sätta fingret på vad. Kanske är den bättre i ihopsatt, eller är det bara för motortemperaturmätaren äntligen är tillbaka :)
av MattiasD
s6025t skrev:T4F finns inte i limited edition utförande så bilen blir väldigt mycket dyrare
Sen undrar man ju om det verkligen är miljövänligt o köra ny bensin/etanolbil när man läser detta http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... r-for-hoga
Snacka om att jämföra päron och äpplen. Ren allmänt ska man aldrig läsa vad motorjournalister skriver i miljö och hälsorelaterade ämnen. Problemet är att man mäter vikten partiklar i given luftmängd. Dieselmotorn släpper enbart ut ultrafina (=de farligaste) pga filtert medan bensinmotorn utan filter släpper ut partiklar i alla storlekar. Mäter man då viken partklar är det inte konstigt om bensinmotorn hamnar i dålig dager, men de farligaste finns i dieselavgaserna. Men visst- desto större anledning att välja T4F och tanka med etanol då detta minskar partikelutsläppen jämfört med bensin.
Användarvisningsbild
av perin
Ni har ställt många frågor men jag tror de flesta har besvarats av andra medlemmar men jag kan kortfattat svara så här.
  • Jag får med vinterdäck.
  • Stereon är den uppgraderade, det verkar det vara på alla lagerbilar av LE.
  • T4F finns inte som LE.
I jämförelse kan jag nämna att jag hade en offert i somras på "samma" bil och nuvarande offert är 30 tkr lägre om jag ska räkna in vinterdäckens 12 tkr i det. Så visst känns det rätt.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]