Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chuckbuck
Skit bakom spakarna tänkte jag när frugan klagade på att nya bilen tog lång tid att starta. Nu satt en annan skit (jag) och hade samma problem.

Alltså lika bra att erkänna att min diesel erfarenhet i princip sträcker sig till en gammal Citroen CX på vintern. Den där cittran var grymt seg att starta när det var kallt. Behövde glödas länge minns jag. Jag har lyckats hålla mig undan alltså, men inte nu längre när det ska väljas bil efter koldioxidutsläpp. Nya bilen har jag märkt tvekar nån sekund om det är nån plusgrad, det känns ok. Nu var det kanske 5 grader minus och då tog det uppåt 30 sek. Flera tryckningar på startknappen eftersom det inte händer nåt och inget visas i displayen, TFT-skärmen. Är en diesel så här primitiv fortfarande eller är det nåt vingel med min? :?:
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja för det krävs lite glödning men det tar max ett par sekunder vid minusgrader. Runt nollan hinner man inte se att lampan lyser.
av Desmodue
Jag har en automat och man ska hålla nere bromspedalen , trycka på startknappen och FORTSÄTTA hålla nere bromspedalen.
Det kan vara annorlunda med de manuella.
Det brukar ligga en bok i handskfacket där det står mer om detta ;-)
Fibblar man med att trycka på knappen flera gånger och släppa pedalen är det kört.
När det är varmt har du kanske inte hunnit släppa pedalen.
Användarvisningsbild
av mxjolle
På manuell krävs det att kopplingen är nedtryckt sen ska det bara vara att dutta till på startknappen. Jag har förvisso aldrig märkt av en längre stund innan den startar ännu men det kan bero på att jag har kört med dieselvärmaren när det har varit kallt.

Det underlättar dock som perra nämnde att kolla instruktionsboken. Knappen ska bara hållas inne om ett startförsök har misslyckats efter 30sek om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
av Guru
chuckbuck skrev:Är en diesel så här primitiv fortfarande eller är det nåt vingel med min? :?:
Håller du foten på bromsen hela tiden är något knas på din bil, den ska inte ta så lång tid på sig att starta. Min står i kallgarage och visst märker man skillnad mellan sommar/vinter men då pratar vi någon/några sekunder på sin höjd.
Bara att slå en signal till återförsäljaren.
av chuckbuck
:lol: Kan man va så klantig, flera gånger i rad dessutom? Och två personer?
Kanske får kolla i den där tjocka boken lite innan man ger nån servicekille hicka. Man kan ju tänka sig hur snacket går vid fikat... :-DD
av Desmodue
chuckbuck skrev::lol: Kan man va så klantig, flera gånger i rad dessutom? Och två personer?
Kanske får kolla i den där tjocka boken lite innan man ger nån servicekille hicka. Man kan ju tänka sig hur snacket går vid fikat... :-DD
Startar den som den ska nu?
av chuckbuck
Den startar hur fint som helst efter en sekunds glödning nu när det är plusgrader. Problemet händer bara när det är kallt ute och och bilen stått över natt och jag inte kört värmaren. Får väl hoppas på lite kyla och oväder framöver så att det får en chans att krångla. :???:
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]