Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Nån som kan ge lite erfarenheter av Volvos Powershift automatlåda på V70 D2 1,6 lit 4 cyl 115 hk (2012-2013-2014)?

Försökt jämföra lite med Volvos Geartronic men behöver lite input från folk som har Powershift och Geartronic, främst ev nackdelar med Powershift.

Geartronic (GT):
- Konventionell automatlåda med momentomvandlare och planetväxlar.
- Tillverkas av japanska Aisin för Volvo.
- Kan växlas manuellt och automatiskt.
- Geartronic ger något smidigare växlingar?
- Geartronic något högre bränsleförbrukning?
- Serviceintervall (byte olja)?
- Kan man förvänta sig at den håller i ca 40000 mil mestadels landsvägskörning?
- Lite mjukare i start och växlingar?

Powershift MPS6 (PS):
- Dubbelkopplingslåda (för-, nackdelar?).
- Tillverkas av tyska Getrag.
- En mekanisk sexväxlad låda med elektrohydraulisk manövrering.
Växellådan uppdelad i två grupper om tre växlar vardera där varje grupp har sin egen våtlamellkoppling.
- Kan växlas manuellt och automatiskt.
- I stort sett påverkas bränsleförbrukningen inte, kanska nån procent?
- Något sämre acceleration än manuell växellåda?
- Fördröjning vid kickdown?
- Servicnintervall (byte olja)?
- Kan man förvänta sig att den håller ca 40000 mil mestadels landsvägskörning?
- Lämplig att dra båttrailer med powershift (ca 1400 kg totalvikt på tralier+båt)?

Notera frågetecknen bakom en del av punkterna ovan (inget påstående utan en undran).

Kända problem med powershift?
Har läst om nån som tappade drivning i motorvägsfart och då fick man stanna och slå av motorn så fungerade det ingen.
Nån skillnad på olika årgångar av Powershift t ex mellan 2012, 2013, 2014?

Har provkört två V70 2013 med D2, den ena ganska mjuk växling men kickdown lite seg. Accelerationen sisådär men det beror på motorn förstås.
Smidig "manuell växling".
Den andra V70 D2 2013 var inte lika smidig i växlingarna och kändes ännu lite segare vid kickdown (subjektiv bedömning). Provkörde bägge bilarna efter varandra på samma väg.
Jag visste ej att det var powershiftlåda i de D2:or jag provkörde (trodde det var Geartronic men så sen efter provkörningen när jag bläddra i en V70 broschyr såg jag att D2 ju har Powershift). Jag är dåligt påläst om Volvos automatlådor i och med att jag alltid kört manuell låda i mina V70.
Men man skall ju aldrig säga aldrig men det känns som en tröskel att komma över om det skulle bli en automat nu (när jag skall byta bil).
Jag kör ju nästan inget i stadstrafik där en automat är lite smidigare, utan de flesta milen blir landsvägskörning för min del.
Jag har dock haft en automat en gång men tyvärrr havererade växellådan vilket blev dyrt och då lova jag mig själv att passa mig för automat i framtiden.

Hur beprövat är Powershift i V70 - det har väl inte funnits i V70 med 1,6 lit 4 cyl dieseln mer än nåt år?
Geartronic i V70 2013 (t ex D3) - mer beprövat och kanske smartare val (varför)?

Alltså: kända för- och nackdelar med Powershift, men gärna subjektiva omdömen också hur en upplevs i V70 (DRIVe och D2 om det nu är nån skillad mellan Powershift i DRIVe och D2).

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har D2 Powershift låda fast i min V40 MY14 och jag är helt oinsatt i det tekniska och vet inte ens om det är samma som sitter i V70? ??:-/ Jag har heller aldrig kört Geartronic.

Men jag kan ju berätta vad jag tycker om Powershiften i V40 D2 MY14.

Jag trivs med lådan i det stora hela. När jag beställde fick jag ingen möjlighet att prova den men fick förklarat av säljaren att den var som DSG-lådan i Volkswagen bilarna, en låda jag har många mils erfarenhet av. Det finns dock några saker jag kan tycka är lite störigt med Powershift.

*Den är INTE lika mjuk som DSG:en.
*Den kan ibland vara seg med att komma iväg. Det kan kännas som att motorn måste varva lite innan den börjar driva, typ att den slirar.
*Jag upplever ibland att den inte vet vilken växel den ska ligga i utan den flänger runt lite för mycket i växlarna.
*Kickdownen är lite för seg i motorvägsfart, landsväg har jag för få mil på så har ingen uppfattning om det. "Rödljus-kickdown" är inget jag sysslar med så där vet jag inte alls.
*Sist men inte minst det jag tycker är störigast. Den lägger inte i femmans växel i 50 km/h om man inte accelererar till 55 och sedan "släpper ner gasen" i 50, alternativt växlar manuellt men då försvinner ju poängen med automat. (*Detsamma gäller i 70 km/h och 6:ans växel)

Till sist.
Hade jag fått provköra Powershift innan köpet och fått uppleva ovanstående brister hade jag fortfarande köpt den. Så ovanstående är "problem" man kan leva med.
Mattias,
Tack för svar.
Dina 4 första punkter ( * ) är ungefär som jag hann uppleva de två V70 D2 2013 med Powershift jag provkörde. Jag körde dem direkt efter varandra på samma väg och jag har det i färskt minne (provkörde igår).
Inte för att jag har nån raket idag, en V70 2.4 5 cyl 170 hk bensinare men nog är D2:an en hel del slöare, speciellt händer inget ibörjan när man gasar på. När jag provkörde igår så skulle jag köra om en bil som övningskörde och jag bedömde att det skulle bli lungnt att köra om, jag påbörja omkörningen men inget hände egentligen, trampa fullgas så kickdown skulle hoppa i men inte hände det så jättemycket då heller och i samma veva dyker ett möte upp bakom krönet längre fram - jag höll fullgas hela tiden och nätt och jämt jag kom förbi i tid, detta innebär att man måste planera omkörningar mer noggrannt än jag är van.

Min magkänsla hittills säger mig att en V70 med D2 motor och med automat kan bli i svagste laget specellt som kickdown kändes överrasskande seg (i alla fall i början).
Tror det lutar åt en V70 med D3 motor och manuell, då får jag mer kraft och manuell är jag van vid (D3 och D2 2013 är lika snåla på bränslet så där spelar det ingen roll). Byte både till diesel och automat i samma veva känns lite för stort steg nästan för mig, som är en person som tar det lite piano ang bil för där är driftsäkerhet viktigt (pendlar 6+6 mil varje dag till jobbet med bilen). Men jag har i alla fall dörren på glänt för en automat men tror nog mer på Geartronic i så fall utan att ha nåt på fötterna annat än att det är det jag vet att Volvo haft i många år medan Powershift är en nyare företeelse i Volvobilar (vad jag förstått kom Powershift in i bilden ca 2008 när Ford ägde Volvo personvagnar 1999-2010).

Om nån mer har nåt om Powershift så ös på.

/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
Jag har kört ungefär 600-700 mil i år med D2 och PS i jobbet, skulle aldrig köpa den kombinationen för egna pengar. Som du har upplevt det själv, det finns INGEN acceleration vid omkörningar på landsväg, varvräknaren rör sig men inte hastighetsmätaren. Nu vet jag inte under vilka förutsättningar du skall skaffa ny bil privat eller tjänstebil? Men jag rekommenderar D3/D4 163 Hp med automat, kör du mycket landsväg så är det samma förbrukning i verkligheten mellan D2 och D3/D4, vill du sänka förbrukningen så är det manuell som gäller. Men vem vill köra manuellt, diesel och geartronic funkar bra ihop.
Hej!

Jag har en V70 D2-13 med PS. Den har rullat 11.000 mil nu utan problem. Jag är helnöjd med lådan, bilen går snålare än min manuella 12a. Visst, det blir inga snabba omkörningar men det blir det inte med en manuell D2 heller. Ska bli spännande att se om lådan håller, har haft några vw med dsg och ingen har gått mer än 10.000 mil utan att krångla. Enda jag märkt är att ibland när man rullar sakta och ska börja gasa finns ingen växel i utan den bara varvar, då är det bara att släppa gasen och börja om så är växeln i.

/Michael
Jag har en 13 med motorn och lådan. Håller med om det mesta, men inte att bilen är farligt slö i landsvägsfart!

Det finns hyffsade resurser (inte D3, D4 eller D5 resurser) i just landsvägsfart, men det absolut viktigaste med den här motorn är att man inte gör kickdown! Den kräver att man kör på vridmomentet, inte över 3000rpm!

Lägg om stilen till glidare istället för räcerförare och motorn räcker till väldigt bra, upp till 150 km/h fungerar det bra. Men då drar det soppa.
Några vansinnesomkörningar är det inte på tal om, utan det behöver planeras något!

Ang. att äga en PS så vet jag inte om jag skulle vilja göra det som privatperson. PS finns ju många i fordarna och det har ju inte rapporterats så många fel. Men kanske det är VW lådorna som fokusen ligger på? Har själv ägt en VW med dsg där svänghjulet fick bytas, ett dyrt byte...

Någon som vet serviceintervaller på PS? 6000 mil är det på en DSG med våtlameller till kopplingen.
Har för mig jag läste nånstans här på jagrullar att man egentligen inte behövde byta olja i varken Powershift eller Geartronic automatlådorna men att 8000 mil ändå kunde vara ett vettigt intervall att byta olja för att få bättre förutsättningar för lång livslängd på växellådan. Vilken typ av körning som kan anses hård för en automatlåda vet jag inte då jag är en gröngöling på detta men man kan förställa sig att taxibilar kan må bra av oljebyte som nämdes. Kanske om man drar mycket och tunga släp också?

/Bo
på ps så ligger det olje byte på lådan på 8000mil som intervall
Jag har inte ägt någon bil med Powershift, eller någon annan dubbelkopplingslåda heller, för den delen. Kört och åkt har jag gjort, och det har ju gått bra.
Själv köpte jag med Geartronic, då jag bland annat var ute efter momentomvandlaren för rangering av tyngre släp på ojämnt underlag. Med vattenkyld olja tåler en momentomvandlare rätt mycket i den vägen, jämfört med lamellkopplingar. Antar att du menar att det är bruttovikten som blir 1400 kg på din båtsläp, med båt? Jag brukar baxa runt en husvagn som väger några hundra kilogram till, på åkrar och liknande. Sjunker det lite också kan det gå rätt tungt. Sju liter milen under några hundra meters körning är nog rekordet, hittills...

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]