Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Når jeg setter parkeringsvarmeren på via direktestart så starter den opp og stopper etter 2-3 minutt. Dette skjer hver gang. Når jeg setter på tidsinnstillingen starter den og går som normalt. Noen som har opplevd det samme? Det er en 2010 S80.
Får du något felmedelande?
I båda fallen ska väl programvaran köra dieselvärmaren i en tid som bestäms av utomhustemperaturen? Eller är det så att tiden bestäms olika i de två fallen, exempelvis vid direktstart används en annan givare för att avgöra när motorn är varm?
Hej, vet inte om detta hjälper dig, men jag hade problem med dieselvärmaren förra vintern på min V70 MY11. Den startade med direktstart ibland, men om jag använde tiduret så gick den ett par minuter och sedan stannade. Den kunde även stanna efter ett par minuter när jag hade startat den på direktstart.
Den fungerade alltid felfritt när motorn var igång, vilket jag trodde berodde på dåligt batteri. Nytt batteri hjälpte inte...
Inga felmeddelanden fanns heller när verkstaden läste av.

Verkstaden trodde att det var bränslepumpen till dieselvärmaren som var dålig och suger in luft. Detta ska tydligen vara ett relativt vanligt fel i alla fall på min årsmodell (tillverkad 2010). Verkstaden bytte ut detta (bränslepump och ledningar fram till värmaren). Glödstiftet byttes också ut i samband med detta och värmaren har fungerat felfritt sedan dess!
macx79 skrev:Hej, vet inte om detta hjälper dig, men jag hade problem med dieselvärmaren förra vintern på min V70 MY11. Den startade med direktstart ibland, men om jag använde tiduret så gick den ett par minuter och sedan stannade. Den kunde även stanna efter ett par minuter när jag hade startat den på direktstart.
Den fungerade alltid felfritt när motorn var igång, vilket jag trodde berodde på dåligt batteri. Nytt batteri hjälpte inte...
Inga felmeddelanden fanns heller när verkstaden läste av.

Verkstaden trodde att det var bränslepumpen till dieselvärmaren som var dålig och suger in luft. Detta ska tydligen vara ett relativt vanligt fel i alla fall på min årsmodell (tillverkad 2010). Verkstaden bytte ut detta (bränslepump och ledningar fram till värmaren). Glödstiftet byttes också ut i samband med detta och värmaren har fungerat felfritt sedan dess!
Takk for informasjon. Det høres ut som at jeg kan ha fått samme problemet. Jeg skal sjekke dette nærmere.
Fick samma problem förra veckan. Dieselvärmaren gick igång vid direktstart för att sedan stängas av efter 2-5 minuter utan något felmeddelande. Om jag försökte med direktstart 2-3 gånger kunde den gå igång och klara sig 15-20 minuter. Startade jag med direktstart när bilen varit igång en stund fungerade direktstart oftare så länge bilen var igång.

Hade in den på verkstad och fick hela dieselvärmaren utbytt, mekanikern ansåg att det skulle bli billigare och säkrare att byta hela rakt av än att montera ned och försöka felsöka. Om jag blev blåst prismässigt vet jag inte men värmaren har fungerat sedan den blev bytt.
Hmm, även min värmare svarade inte på direktstarten i morse. Jag klickade "starta" via VOC-appen, och när jag kommer ut 15 minuter senare så har den inte startat. Går in på appen och under Statusraden står det "okänd". Gott om bränsle och laddat batteri kan tilläggas. Om den inte startar så brukar appen annars skicka ett felmeddelande men det gjorde den inte denna gång.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]