Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lundsbrunn
Jag har bytt broms skivor och belägg i bak
På min V70 iii men det tjuter när jag bromsar
Fast jag smörja in allt med koppar pasta
Vad är de då som gör att det tjuter
Användarvisningsbild
av börne
När det skriker om bromsarna brukar det bero på vibrationer, man brukar ju kunna bli av med det om man smörjer mellan kolv & belägg. Jag hade inte brytt mig, när det skrikit om mina har jag ignorerat & det har försvunnit efter ett tag. Var ioförsig inte på min Volvo.
Användarvisningsbild
av börne
Använder aldrig kopparpasta... tycker bara det blir till en kletig trög massa efter ett tag. Jag rengör riktigt noga, ser också till att allt glider lätt & annars inget annat, det har fungerat bra i alla år för mig, aldrig haft kärvande bromsar på någon bil.
av AndS
Finns beskrivet hur man ska smörja på Volvo och vilken typ av fet, åtminstone gällande Volvos bromsklossar.
Minns jag inte fel är det bara på sidorna av klossarna där de fästs i bromsoket.
Och att man även använder ett nytt monteringskit, snålar man med det kan det bli oljud då de ska slitas in tillsammans.
Man kan hoppa dessa delar och få det att fungera utmärkt eller få problem/missljud.
av Arne
Det finns ett speciellt bromsfett som tål höga temperaturer. Kopparpastan går lös på gummidetaljer och är inte bra om det kommer i kontakt med gummidamaskerna.
av oldtimersmc
Skit i gnisslet det går över, hundarna blir överlyckliga när de kan höra husse komma i flera kvarter :twisted:
Min brukade stå och yla när jag hade detta fenomen Aooo

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]